Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til finansministeren

Dokument nr. 15:1156 (2024-2025)
Innlevert: 09.02.2025
Sendt: 10.02.2025
Besvart: 13.02.2025 av finansminister Jens Stoltenberg

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Flyplasser med både sivil og militær virksomhet i Norge utsettes for en sannsynlig ulovlig forskjellsbehandling som er ødeleggende for internasjonale flyvninger på de lufthavner som rammes av Europas høyeste fuelpriser. På Evenes medfører skyhøye fuelpriser til at selskapet som driver flyfrakt av sjømat til fjerne markeder nå er truet, da fuelpriser i Oslo, Helsinki, Schiphol er langt billigere.
Vil statsråden sørge for at den urimelige avgiften øyeblikkelig fjernes, slik at næringsvirksomhet ved Evenes lufthavn kan overleve?

Begrunnelse

Internasjonale flygninger ilegges en svært sannsynlig ulovlig CO₂-avgift, som gjør fueling på bl.a. Evenes svært kostbar. Dette gjør at internasjonale flyselskaper heller oppretter ruter fra alternative flyplasser som Osl, Helsinki, Schiphol oa.
Selv om Evenes ligger midt i sentrum av verdens største oppdrettsregion, må eksportørene benytte seg av bilfrakt til flyplasser som ligger mellom 1 400 og 2 500 km unna for å kunne sende sjømat som flyfrakt til fjerne markeder.
Bilfrakt tar lang tid – fra 30 – 60 timer, og medfører at fisk som skal leveres som flyfrakt til f.eks. land i Østen, ikke har samme ferskhet som den kunne ha hatt ved leveranser fra Evenes.
Alle involverte departementer er orientert om saken, uten at det tas initiativ til å rette opp urimeligheten. En sannsynlig ulovlig og urettmessig avgift, får direkte brutale konsekvenser for lokalt næringsliv på Evenes. Selskapet PCN (Perishable Center Nord AS) har 15 hel og deltidsansatte på sin terminal på Evenes, og har siden juni 2024 tapt 50 % av omsetningen, pga. CO₂-avgiften.
I det lange løp er dette uholdbart og selskapet har nå måtte skrinlegge planer om både oppgradering og nybygg – som en direkte følge av regjeringen ikke evner å ordne opp i urimeligheten.
Skal selskapet overleve er de naturlig nok avhengig av å kunne tilby konkurransedyktige betingelser, og at myndighetene forholder seg til et internasjonalt regelverk.

Jens Stoltenberg (A)

Svar

Jens Stoltenberg: Problemstillingen du tar opp er aktuell i de tilfeller der Forsvaret eier og driver tankanlegg for flydrivstoff på lufthavnen. Forsvaret kjøper inn drivstoff fra sivile leverandører og må da betale CO₂-avgift med høy sats (kr 3,58 per liter mineralolje) fordi de ikke selv er berettiget til fritak eller redusert sats. Når Forsvaret videreselger oljen til flyselskaper for sivile flyginger, vil dermed CO₂-avgiften være inkludert i vederlaget, selv om sluttbruken er fritatt for avgift eller skal belastes redusert sats. Gjeldende regelverk åpner ikke for at sluttbrukere i disse tilfellene får fritak/redusert sats.
I samarbeid med Skattedirektoratet har Finansdepartementet arbeidet med en regelendring som gjør at sluttbrukeren i disse tilfellene kan søke om refusjon av avgiften i ettertid. Skattedirektoratet vil om kort tid sende et forslag til forskriftsendring på høring. Det tas sikte på å behandle saken i Revidert nasjonalbudsjett 2025 slik at endringen kan tre i kraft 1. juli 2025.