Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1152 (2024-2025)
Innlevert: 09.02.2025
Sendt: 10.02.2025
Besvart: 17.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Hva tenker statsråden om måloppnåelsen når det gjelder trafikkveksten, og at det kreves inn bompenger i prosjekter som ikke er vedtatt i Stortinget – og hvilket stortingsvedtak opphever vedtaket som ble gjort i forbindelse med Stortingets behandling av stortingsproposisjon 134 (2014-2015)?

Begrunnelse

I januar i år var prosjektene i Bypakke Grenland nedbetalt. Likevel fortsetter man med bompengeinnkrevingen. Dette kan bare oppleves som nok et offentlig ran av bilister som i mange år har betalt for å finansiere bypakken. Nå opplever de at man må fortsette å betale bompenger på prosjekter som ennå ikke er vedtatt, og som kanskje ikke en gang vil bli det. Dette står i grell kontrast til det som klart ble slått fast og vedtatt i forbindelse med Stortingets behandling av St. prop.134, der det klart sies at når rammen for prosjektene og bompengebeløpene som ligger til grunn i proposisjonen er krevd inn, da skal innkrevingen stoppe. Likevel fortsetter man å kreve inn ekstra bompenger. Dette begrunnes med at det vil komme en fase to av bypakken. Denne har fortsatt ikke kommet til behandling i Stortinget, selv om det er ti år siden Stortinget vedtok første fase.
Dette gjør at bilister som har betalt bompenger i mange år, opplever at man ikke kan stole på stat og kommuner som ikke følger opp egne vedtak - og de klare forutsetningene som lå til grunn for vedtakene i saken.
En av forutsetningene i bypakken var også at trafikken skulle reduseres, men så langt synes det å ha vært trafikkvekst på godt over 6 prosent i perioden fra 2017-2024. For å tydeliggjøre det i antall passeringer er det nå over 1.356.000 flere passeringer i 2024 enn det var i 2017 (tall fra vegfinans).
Det kunne vært interessant å vite om statsråden mener at dette er i tråd med intensjonene i bypakken om at tiltakene skulle redusere trafikkveksten.
Samtidig ser det ut som om sendrektighet og sommel har bidratt til at Stortinget ikke har fått anledning til å diskutere om det er ønskelig med en ny bypakke eller ikke – og at kommunene får fortsette å kreve inn penger til prosjekter som ikke er vedtatt i Stortinget.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Gjennom behandlingen av Prop. 134 S (2014-2015) sluttet Stortinget seg til utbyggingen og finansieringen av Bypakke Grenland fase 1. I tråd med lokalpolitiske vedtak i saken ble det i Prop. 134 S lagt til grunn en innkrevingstid på 10 år, og gjennomsnittstaksten ble fastsatt til om lag 10 kr. Den samlede økonomiske rammen for Bypakke Grenland fase 1 ble beregnet til å være om lag 2,7 mrd. kr. Den økonomiske rammen og takstene er oppgitt i 2015-prisnivå.
Det er en viktig føring for bompengefinansierte bypakker at porteføljen av tiltak/prosjekter skal dimensjoneres etter inntektsstrømmen. Der inntektene ikke strekker til for å fullføre porteføljen innenfor den bompengeperioden eller med de takstene Stortinget har vedtatt, skal det som en hovedregel kuttes i porteføljen. Dette er ikke situasjonen for Bypakke Grenland fase 1, der det er igjen om lag to år av fastsatt bompengeperiode på det tidspunktet som den beregnede økonomiske rammen for bypakken ble nådd. Man er imidlertid ikke i mål med porteføljen som ble fastsatt i fase 1.
Samferdselsdepartementet har informert de lokale partene i bypakke Grenland om at det for Bypakke Grenland fase 1 kan legges til grunn at det er den fastsatte gjennomsnittstaksten og fastsatt innkrevingstid som utgjør rammen for bypakken, ikke estimatet for den beregnede økonomiske rammen. Innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 kan derfor fortsette inntil 10 år samlet, slik det ble lagt til grunn i Prop. 134 S (2014-2015) dersom lokale parter ønsket dette. Telemark fylkeskommune, Porsgrunn, Skien og Siljan kommuner har fattet vedtak om at de ønsker at innkrevingen videreføres til inntil 10 år som fastsatt i Prop 134 S (2014-2015). Det betyr at bompengeinnkreving på bakgrunn av fase 1 kan fortsette fram til 2026. Jeg er for øvrig kjent med at det lokalt er enighet om en fase 2 av bypakken, og det foreligger lokalpolitiske vedtak for fase 2 av bypakken.
Statens vegvesens byindeks for Grenland viser at trafikkmengden de siste tre årene i gjennomsnitt har blitt 1,5 pst. lavere enn referanseåret 2016. Jeg forventer at en fortsettelse av innkrevingen i Bypakke Grenland fase 1 innenfor den fastsatte bompengeperioden på maksimalt 10 år vil ha positive trafikale virkninger og bedre måloppnåelsen.