Skriftlig spørsmål fra Irene Heng Lauvsnes (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1124 (2024-2025)
Innlevert: 06.02.2025
Sendt: 07.02.2025
Besvart: 13.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Irene Heng Lauvsnes (H)

Spørsmål

Irene Heng Lauvsnes (H): Viser til at det er påbudt med bombrikke for tunge kjøretøy.
Vil statsråden vurdere om dette også kan innføres for bobiler og personbiler, for å enklere sikre innkreving i bomringen fra utenlandske kjøretøy?

Begrunnelse

Mange turister kjører gratis gjennom bomringer i Norge fordi de ikke har bombrikke og fordi Norge ikke kan hente ut kjøretøysopplysninger. Dette utgjør betydelige beløp, spesielt for bomprosjektet Ryfast som er hovedveien til turistmagneten Preikestolen.
Det er i dag påbudt i Norge at alle norske og utenlandske motorvogner med tillatt totalvekt over 3,5 tonn registrert på foretak, stat, fylkeskommune eller kommune, eller som på annen måte benyttes i næringsvirksomhet, ved all kjøring på offentlig veg skal være utstyrt med gyldig bombrikke knyttet til gyldig brukeravtale for betaling av bompenger i Norge. Dette organiseres praktisk ved at kjøretøyene kan motta AutoPASS-brikke på tollstasjoner langs grensen og på grensekryssende ferjer.
Dersom dette hadde vært et krav også for lette kjøretøy, kunne man bedre sikret enklere innkreving fra de som i dag ikke betaler i norske bomringer.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Formålet med krav til obligatorisk brikke for tunge kjøretøy var, og er fortsatt, å bidra til at det sikres like konkurransevilkår i transportnæringen. Flere land i Europa har et slikt krav. Jeg er ikke kjent med at andre land i Europa har innført krav til obligatorisk brikke for personbiler og bobiler under 3 500 kg.
Det viktigste tiltaket nå for å sikre at flere utenlandske lette kjøretøy betaler bompenger, er å sikre tilgang til informasjon i flere lands kjøretøyregistre i etterkant av at EETS-direktivet trer i kraft i EØS-området.
Et eventuelt krav om obligatorisk betalingsbrikke også for lette kjøretøy vil være en mye mer omfattende prosess, som vil kreve en utredning og et lovgrunnlag. Ikke minst måtte dette vært vurdert opp mot personvernhensyn, noe som kan være utfordrende. En eventuell ny lovbestemmelse om krav til obligatorisk brikke for lette kjøretøy ville måtte likestille både norske og utenlandske kjøretøy. Det er ikke aktuelt på nåværende tidspunkt å vurdere et krav om obligatorisk brikke i alle norske lette kjøretøy for å sikre fakturainformasjon for alle utenlandske lette kjøretøy.