Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1118 (2024-2025)
Innlevert: 06.02.2025
Sendt: 06.02.2025
Besvart: 14.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Var det en faglig forsvarlig vurdering som lå til grunn for at Bane Nor ikke overvåket Otta bru forut for hendelsen 22. januar?

Begrunnelse

Bane Nor stanset overvåking av Otta bru selv om de visste at utbedringene av broen kunne endre is- og vannforholdene i elven. Overvåkingen ble stanset sommeren 2024. Selv etter at beboere varslet om erosjon ved landkaret i januar, var det heller ingen overvåking av broen.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Det er Bane NOR som infrastrukturforvalter som har ansvaret for drift av jernbaneinfrastrukturen, og dermed også ansvaret for å gjennomføre nødvendige tiltak for risikohåndtering knyttet til driften av jernbanenettet.
Bane NOR har redegjort for at foretaket, på grunn av redusert bæreevne etter uværet «Hans» i august 2023, iverksatte overvåkning av Otta jernbanebru, for å ha kontroll på eventuell deformasjon og bevegelse. Etter at stabiliserende tiltak og erosjonssikring var utført i 2023, var akseptabel bæreevne og sikkerhet på jernbanebrua gjenopprettet. Målingene som fortsatte en periode i etterkant, viste at brukonstruksjonen stod stabilt, og overvåkningen ble derfor avsluttet. Overvåkningen av jernbanebrua ble med andre ord utført pga. at jernbanebruas stabilitet og bæreevne var redusert, og var ikke knyttet til is-problematikken som oppstod nå i vinter.
Bane NOR prioriterer alltid sikkerhetstiltak først for å holde samtlige jernbanestrekninger tilgjengelige og trygge. Når det varsles ekstremvær iverksetter Bane NOR beredskapsnivå som avhenger av varselet. I disse beredskapsnivåene er det ulike tiltak som økt visitasjon og mobilisering av ressurser (gul beredskap), redusert hastighet på fremføring av tog (oransje beredskap) og i noen tilfeller rød beredskap som innebærer at strekningen stenges.
Bane NOR iverksatte visuelle kontroller av Otta bru fra 14. januar, etter observasjoner av isdannelse på elvebunnen. Visuell kontroll ble utført av både droner og driftsmannskap på stedet. Da isdannelsen førte til at elvestrømmen ble presset inn mot elvebredden rundt det søndre landkaret på brua, ble det hentet inn ytterligere bistand fra hydrologi- og brukompetanse. I løpet av mandag 20. januar ble det besluttet å innføre heldøgns overvåking, med mannskap på stedet, før Bane NOR natt til tirsdag 21. januar valgte å stenge broen for all togtrafikk av sikkerhetsmessige grunner.