Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1080 (2024-2025)
Innlevert: 03.02.2025
Sendt: 04.02.2025
Besvart: 11.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Bevegelser ved Otta bru fører nå til stenging av Dovrebanen på nytt i en lengre periode. Dette lammer viktig togtransport mellom Oslo og Trondheim relativt kort tid etter at traseen åpnet igjen etter kollapsen av Randklev bru og stengning i lang tid.
Kan statsråden redegjøre for alt av arbeid som ble gjort i overvåke og oppruste andre bruer på strekningen Oslo-Trondheim etter Randklev bru sin kollaps?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har opplyst om at alle jernbanebruer har omfattende kontroller hvert 6. år som blir utført av bruingeniører. I tillegg gjennomfører Bane NOR årlige kontroller. På strekningen Oslo-Trondheim innebærer dette at alle 750 bruer på Dovrebanen og Rørosbanen er kontrollert iht.  gjeldende krav og arbeidsrutiner.
Etter ekstremværet «Hans» ble det gjennomført en ekstra inspeksjon av alle bruer for vurdering av tilstand. Etter denne inspeksjonen ble 19 bruer med fundamenter i vann kontrollert av dykkere for å avdekke eventuell erosjon under vann.
Otta bru ble også stengt frem til undervannskontroller på fundamentene var utført og deretter ble bruen åpnet for togtrafikk med hastighet på 40 km/t. I perioden mars-april 2024 ble det utført erosjonssikring for å stabilisere de to brupilarene til Otta bru og etter ferdigstillelse av tiltakene ble normalhastighet over broen innført. Det er også avdekket erosjonsskader på Langsveen bru ved Hunderfossen. Her pågår det prosjektering og planlegging av erosjonssikringstiltak, og tiltak vil bli gjennomført i løpet av vinteren. Det er i tillegg utført erosjonssikring og stabilisering i blant annet Verdalselva og Saltdalselva.