Skriftlig spørsmål fra Dagfinn Henrik Olsen (FrP) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:1053 (2024-2025)
Innlevert: 02.02.2025
Sendt: 03.02.2025
Besvart: 11.02.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Dagfinn Henrik Olsen (FrP)

Spørsmål

Dagfinn Henrik Olsen (FrP): Vil statsråden ta initiativ til at Kystverket legger premisset om en virksomhetsoverdragelse til grunn og at båtene overføres til eventuelle ny kontraktsvinner?

Begrunnelse

I 2016 ble los tilbringertjenesten konkurranseutsatt og Buksér og Berging fikk en 10 års kontrakt, losbåtene var frem til da var eiet og driftet av Kystverket men ble da etter sigende gitt bort for 1 krone.
Disse båtene utgjorde en betydelig verdi, og således fikk selskapet en del av felleskapets midler og således må en jo tro at dette vil være gjeldende dersom noen andre vinner neste anbud.
Overtagelsen ble ikke gjennomført som en virksomhetsoverdragelse og mange var da bekymret for jobben.
I 2025 lyses på tilbringertjenesten ut på nytt anbud og igjen føler ansatte på en utrygghet hvorvidt det vil bli en virksomhetsoverdragelse eller om de må søke på nye jobber.

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Som stortingsrepresentant Olsen viser til, skal det gjennomføres en ny anbudskonkurranse for tilbringertjenester med losbåt i forbindelse med at gjeldende kontrakt med Buksér og Berging AS nærmer seg slutten. Kontrakten som ble inngått 27. november 2015, har en varighet frem til 31. mai 2026, med opsjon på to års forlengelse som Kystverket legger opp til å benytte. Dette betyr at en ny kontraktsperiode vil gjelde fra og med 1. juni 2028.
Til spørsmålet om jeg vil ta initiativ til en virksomhetsoverdragelse dersom det blir en ny kontraktsvinner, vil jeg påpeke at Kystverket kun står som kjøper av tilbringertjenester etter at denne tjenesten ble konkurranseutsatt og privatisert i 2015. Det er Buksér og Berging AS som har arbeidsgiveransvar for mannskapet på losbåtene, og vurderinger av spørsmål om virksomhetsoverdragelse påhviler derfor dem. Jeg legger til grunn at arbeidsmiljølovens regler om virksomhetsoverdragelse vil bli fulgt, dersom dette blir relevant i den videre prosessen.
Hva gjelder spørsmålet om mulighetene til å kunne overføre losbåter til en eventuell ny kontraktvinner, vil jeg vise til at det er Buksér og Berging AS som eier disse båtene. Buksér og Berging AS vil rå over sine båter, også etter utløpet av gjeldende kontrakt.
Hva gjelder overdragelsen av Kystverkets losbåter til ny operatør (Buksér og Berging AS) etter avtalen fra 2015, var dette en del av rammene for den forutgående anbudskonkurransen. Verdien på fartøyene var således innbakt i kontraktens totalverdi, dvs. i den prisen staten betalte for tilbringertjenester i kontaktperioden. Det tillegges at kontrakten har en klausul om at ingen losbåter (hovedfartøy) skal være eldre enn 20 år. I kontraktsperioden har Buksér og Berging AS som følge av denne klausulen byttet ut 10 av de i alt 23 losbåtene som ble overført fra Kystverket.