Skriftlig spørsmål fra Geir Jørgensen (R) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1027 (2024-2025)
Innlevert: 31.01.2025
Sendt: 03.02.2025
Besvart: 07.02.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Geir Jørgensen (R)

Spørsmål

Geir Jørgensen (R): Hva er grunnlaget for å tillate Tesla Cybertruck på norske veger, til tross for kjøretøyets design med rustfritt stål og skarpe kanter, og jeg vil gjerne få dokumentert hvordan designet på bilen er i tråd med gjeldende regelverk for utforming av kjøretøy og hensyn til fotgjengeres sikkerhet?

Begrunnelse

I nettmagasinet tek.no får vi vite at firmaet Norwegian Machinery har fått en eksklusiv avtale med Statens Vegvesen om å få godkjent Tesla Cybertruck for import i Norge, tross at det er godt kjent at dette kjøretøyet ikke overholder europeiske regler for utforming av kjøretøy med tanke på fotgjengersikkerhet som følge av kjøretøyets skarpe kanter. Selskapet sier de har hatt tett samarbeid med Statens vegvesen, men ikke vil dele hvordan de har fått bilen godkjent og om de har måtte gjøre noen tilpasninger på den. Jeg ønsker derfor at samferdselsministeren svarer nærmere på dette.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Statens vegvesen har opplyst om at den aktuelle bilen (Tesla Cybertruck) er godkjent etter Bilforskriften § 5-3 som er en bestemmelse for import av brukte biler fra USA og Canada i original eller tilnærmet original utførelse. Bestemmelsen i bilforskriften § 5-3 baserer seg på aksept av amerikanske og kanadiske tekniske krav til bil og tilhenger til bil, på lik linje som aksept av EUs krav ved godkjenning etter andre importbestemmelser. Cybertrucken tilfredsstiller de amerikanske kravene til godkjenning og dermed er vilkårene for godkjenning etter bilforskriften § 5-3 oppfylt.
Dagens regelverk for import av kjøretøy fra USA/Canada har sin opprinnelse i regelverk innført i 2004 om å forenkle godkjenning av bruktimporterte biler fra USA, og ble revidert i 2017.
Dette er et regelverk og en ordning som er tilgjengelig for alle som ønsker å benytte seg av det. Det er ingen eksklusivitet eller forutsetning om særskilt samarbeid med Statens vegvesen knyttet til dette, slik artikkelen det vises til i begrunnelsen til spørsmålet kan gi inntrykk av.