Skriftlig spørsmål fra Olaug Vervik Bollestad (KrF) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:1021 (2024-2025)
Innlevert: 30.01.2025
Sendt: 03.02.2025
Besvart: 07.02.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Olaug Vervik Bollestad (KrF)

Spørsmål

Olaug Vervik Bollestad (KrF): Hva tenker statsråden og hva vli statsråden gjøre med dette spørsmålet undertegnede fikk fra en pårørende til en psykisk syk person?
"Skal det være slik at en person kan stå i gangen til meg som pårørende og true med kniv og ikke kunne straffes fordi vedkommende ikke kan stå ansvarlig for egne handlinger, samtidig som den samme personen ikke kan legges inn på tvang fordi personen selv er ansvarlig?

Begrunnelse

Terskelen for å bruke tvang er høy, og skal være det. Samtidig så kan man se at i en del saker så samsvarer ikke alltid bruk av tvang opp mot ansvar den enkelte har for egne handlinger. De som tilslutt taper på dette gapet som kanskje også er et tegn på dårlig samarbeid mellom ulike etater, er både den enkelte som er syk og deres pårørende.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Jeg har stor forståelse for at det kan være krevende å være pårørende til pasienter med alvorlige psykiske lidelser.

Jeg vil innledningsvis minne om at dersom de øvrige vilkårene er oppfylt, kan faglig ansvarlig i psykisk helsevern treffe vedtak om tvungen observasjon og tvungent psykisk helsevern når pasienten utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse. Vilkåret om at pasienten må mangle samtykkekompetanse for at det det skal kunne etableres tvungent psykisk helsevern og gjennomføres tvungen observasjon og undersøkelse og behandling uten eget samtykke, gjelder ikke ved nærliggende og alvorlig fare for eget liv eller andres liv eller helse.

Regjeringen er opptatt av å sikre gode og helhetlige tilbud til personer med alvorlige psykiske lidelser. Vi jobber med å styrke samarbeidet mellom spesialisthelsetjenesten og kommunene om denne pasientgruppen for å redusere risiko for svikt og alvorlige hendelser. Vi styrker også psykisk helsevern slik at spesialisert behandling kan gis tidligere i sykdomsforløpet, også til personer som kan ha en risiko for voldsbruk. Vi har gjennom budsjettene prioritert kapasitetsøkning for døgnplasser. Etter mange år med nedgang i døgnplasskapasiteten i psykisk helsevern, har reduksjonen stoppet opp, ifølge Helsedirektoratet.

Jeg viser også til at regjeringen før jul foreslo endringer i tvangslovgivningen med formål om å bedre balansen mellom pasientens selvbestemmelse og rett til nødvendig helsehjelp, og hensynet til andre. Endringene kommer etter tydelige tilbakemeldinger fra pårørende og fra fagfeltet, som har fortalt om at det er blitt vanskeligere å gi god hjelp. Lovendringene tar sikte på å gi bedre rettssikkerhet for pasientene, bedre behandlingsforløp og styrket samfunnsvern. Det foreslås blant annet å endre beviskravet for manglende beslutningskompetanse fra «åpenbart» til «overveiende sannsynlig». Dette kan gjøre det enklere å hjelpe pasienter som ikke forstår at de trenger helsehjelp. Senkning av beviskravet og oppheving av sykdomsvilkåret kan være relevant for problemstillingen spørsmålsstiller reiser. Noen flere vil da kunne få nødvendig helsehjelp tidligere i sykdomsforløpet. Det er også forslag om utvidelse av pårørendes rettigheter, blant annet at pårørende skal få informasjon om pasientens helsetilstand og helsehjelpen som ytes, når hensynet til barn (under 18 år) som pasienten har omsorgsansvar for, taler for det.

Jeg viser ellers til at de regionale helseforetakene på oppdrag fra departementet har laget en overordnet plan for sikkerhetspsykiatrien og tiltak for dømte til tvungent psykisk helsevern. Noen av tiltakene som er utredet og foreslått er sikkerhetsboliger, overgangsboliger og ambulante sikkerhetsteam. Foretakene er godt i gang med å følge opp planen. Et annet relevant arbeid gjøres av utvalget som utreder hvordan innsatte med alvorlige psykiske lidelser eller utviklingshemming best kan ivaretas under varetekt, straffegjennomføring og tilbakeføring til samfunnet. Utvalget skal også evaluere forvaring, dom til tvungent psykisk helsevern og dom til tvungen omsorg. Arbeidet skal publiseres i en NOU som vil bli avlevert i mars i år.