Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:993 (2024-2025) Innlevert: 28.01.2025 Sendt: 29.01.2025 Besvart: 05.02.2025 av digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne O. Tung
Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): Sosiale medier plattformen X tillater nå betalte annonser fra norske nazister, der NS-plakater fra krigen om "For Norges gjenreising" er sponset. Hva vil regjeringen gjøre for å sikre at vanlige folk ikke utsettes for høyreekstremt og nazistisk innhold på sosiale medier, mener regjeringen at de sosiale mediene er godt nok regulert i dag, og vil regjeringen kalle inn representanter for X på teppet for å få en stans på sponset nazistisk innhold?
Karianne O. Tung: Regjeringen jobber bredt og aktivt langs flere akser for å sikre at innbyggerne trygt skal kunne benytte sosiale medier og andre digitale tjenester. Samtidig er tilbyderne av sosiale medier i det vesentlige etablert utenfor Norge. Vi jobber derfor sammen med våre partnere i Europa og internasjonalt for å gjøre plattformer trygge for alle.Regjeringen er opptatt av å forebygge ekstremisme og vil legge frem en melding til Stortinget om temaet denne våren. Meldingen vil følge opp Ekstremismekommisjonens utredning, som ble levert regjeringen i mars 2024. Meldingen vil gi retning for arbeidet fremover, og legger frem politikk og tiltak som skal bidra til å forhindre og forebygge radikalisering og ekstremisme i årene fremover. Forebygging av ekstremisme omfatter forebygging av både holdninger og handlinger. Dette innebærer at vi både må forhindre at enkeltpersoner og grupper benytter vold for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål, og at vi må styrke demokratiets og innbyggernes motstandskraft mot antidemokratiske holdninger. Feilinformasjon og desinformasjon spres på internett, og sosiale medier kan være en trussel mot demokratiet. Minoriteter kan være særlig utsatt for fordommer som skapes og spres som desinformasjon på internett. Regjeringen vil lansere en strategi for å styrke motstandskraften mot desinformasjon. Strategien skal etter planen legges fram i løpet av våren 2025, og være en del av oppfølgingen av Ytringsfrihetskommisjonens utredning. Den vil blant annet ta opp hvordan vi kan utvikle en mediepolitikk som bidrar til at mediene er i stand til å oppfylle sitt samfunnsoppdrag også i framtiden, og bidra til å styrke den kritiske medieforståelsen i befolkningen slik at folk blir bedre rustet til selv å vurdere hvorvidt informasjon, bilder og video er troverdige. Tettere oppfølging og forventninger til de store plattformselskapene og påvirkningen de har på det norske ordskiftet, vil også inngå i strategien.Samtidig må vi sikre ytringsfriheten. Den verner også ytringer som kan oppfattes som kontroversielle, smakløse eller sjokkerende. Vernet er imidlertid ikke absolutt. Det er flere lovfestede begrensinger i ytringsfriheten. Én slik begrensning er forbudet mot hatefulle ytringer i straffeloven § 185. Høyreekstremt og nazistisk innhold kan, under gitte omstendigheter, rammes av denne bestemmelsen. Regjeringen jobber for å gjennomføre Digital Services Act (DSA) i norsk rett. Når det er gjennomført, vil dette regelverket være et nytt, koordinert og kraftfullt verktøy for å bekjempe ulovlig innhold i sosiale medier. DSA inneholder flere bestemmelser som skal bidra til å redusere spredningen av ulovlig innhold. Reglene skal skape et tryggere digitalt miljø ved å innføre krav til plattformer for å håndtere ulovlig innhold, inkludert eventuelt ulovlig høyreekstremt og nazistisk materiale. DSA skal samtidig balansere behovet for å bekjempe ulovlig innhold med beskyttelse av ytringsfriheten, og sikre at plattformer ikke overmodererer og fjerner lovlig innhold. Plattformene pålegges også å være mer åpne om hvordan de modererer innhold og hvilke tiltak de iverksetter for å bekjempe ulovlig innhold. Store plattformer må også gjøre risikovurderinger av hvordan deres tjenester påvirker grunnleggende rettigheter, inkludert ytringsfriheten. Brukere vil få bedre muligheter til å rapportere ulovlig innhold og få informasjon om hvordan rapportene deres blir håndtert. DSA gir prosedyrer for fjerning av ulovlig innhold, og plattformene må samarbeide tettere med nasjonale myndigheter i dette arbeidet. DSA regulerer ikke hva som er ulovlig innhold, dette vil følge av nasjonal rett.