Andreas Sjalg Unneland (SV): Viktige initiativer som Standard Lab og den regulatoriske sandkassa er satt på pause, samtidig som den nye arkivloven fortsatt ikke er på plass. Samtidig har en ny NOU om deling av offentlige data blitt publisert, og det pågår arbeid med en ny datadelingslov som omfatter områder som tidligere lå under Arkivverket, uten at Arkivverket har vært involvert.
Hvordan vurderer regjeringen sammenhengen mellom informasjonsforvaltning, datadeling og arkiv, og hva er regjeringens syn på at disse områdene styres av ulike departementer?
Begrunnelse
Arkivverket har tradisjonelt hatt to sentrale roller. Den ene er å sikre bevaring av offentlig skapt dokumentasjon, slik at norsk historie blir ivaretatt og offentlige beslutninger kan etterprøves. Den andre er å utvikle lovverk som sikrer at offentlig dokumentasjon skapes og bevares på en måte som ivaretar dokumentasjonens autentisitet og integritet, både under saksbehandling og for fremtidig tilgjengelighet.
Det er bekymringsfullt at Arkivverket ser ut til å innta en stadig mer passiv rolle i spørsmål knyttet til hvordan offentlig dokumentasjon skapes. Samtidig ser vi en eksplosiv økning i antall systemer og digitale verktøy som tas i bruk i offentlig sektor. Uten et robust og oppdatert lovverk, samt våkne institusjoner som overvåker dette, er det en reell risiko for at sterke kommersielle aktører får friere spillerom, ofte på bekostning av det offentlige. Erfaringene fra helsesektoren har allerede vist hvilke alvorlige konsekvenser svake IKT-løsninger kan få.
Mangelen på et oppdatert lovverk, kombinert med et svekket fagmiljø, kan føre til ytterligere tap og utfordringer for offentlig sektor. Derfor stilles det spørsmål ved hvorfor utviklingsarbeidet i Arkivverket har stoppet opp.