Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:964 (2024-2025)
Innlevert: 24.01.2025
Sendt: 27.01.2025
Til behandling

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden ta endelig initiativ til å sikre at klager faktisk får kopi av arkivpliktig mail med innhold samt refererte utvalgte saksdokumenter som statsråden nå bekreftes sendes spesifikt til hver møtesak, og er statsråden bekymret over at nemndsmedlemmer må benytte uegnet og usertifisert OneNote for å kunne lese et svært lite antall sider saksdokumenter?

Begrunnelse

Jamfør spørsmål i dokument nr. 15:826, og statsrådens svar av 21.01.2025.

Statsråden bekrefter i sitt svar at Pasientskadenemnda og Helsepersonellnemnda mottar en forsendelse av utvalgte saksdokumenter som er av betydning for saken før møtet. Statsråden svarer at saksdokumenter ikke sendes på mail, noe som står i strid med Helseklages arkivplan mottatt av Arkivverket. Der bekreftes i tillegg at nemndsmedlemmer kan laste ned meget sensitive dokumenter til hjemme-PC fra fellesområdet.

Anerkjent estimat over profesjonell lesehastighet er ca 25 sider per time. Ut fra statsrådens data har et nemndsmedlem kapasitet til å lese 313 sider. I snitt tilsvarer dette kun 10 sider i forberedelse for Pasientskadenemnda og 15 sider i Helsepersonellnemnda. Merk at kompliserte saker kan ha 10 000 sider i saksdokumenter.

Et nemndsmedlem har ikke innloggingsrettigheter til eget saksarkivsystem Public360, og bruker kun ikke-Noark sertifisert programvare Microsoft OneNote. Nemndsmedlemmet må derfor få tilsendt nødvendige saksdokumenter som skal sikre et riktig avgjørelsesgrunnlag, og derved klagers kontradiksjon. Merk at OneNote utelukker redigering i dokument/innstilling. Helsepersonellnemnda tar aldri inn nye medisinsk sakkyndige. Arkivverket reiser alvorlig kritikk etter stedlig tilsyn med Helseklage 5.-6. november 2024. Arkivplanen er «svært begrenset hva gjelder sekretariatsfunksjon for nemndene».

Klagere reiser alvorlige spørsmål om det i realiteten er Helseklages sekretariat ved juridisk saksbehandler, uten medisinsk kompetanse, som avgjør deres sak. Et innsyn i mail med innhold og oversendte dokumenter samt innsyn i logg vil bedre transparens og etterprøvbarhet av arbeidsprosesser.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig