Skriftlig spørsmål fra Anne Kristine Linnestad (H) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:933 (2024-2025)
Innlevert: 21.01.2025
Sendt: 22.01.2025
Besvart: 30.01.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Anne Kristine Linnestad (H)

Spørsmål

Anne Kristine Linnestad (H): Hvordan vil kunnskapsministeren sikre at det finnes gode verktøy for å innhente foreldrenes stemme til kunnskapsbasert kvalitetsutvikling på nasjonalt og lokalt nivå?

Begrunnelse

Foreldreundersøkelsen har siden 2007 vært et viktig verktøy for å kartlegge foreldres erfaringer og opplevelser med elevenes læring, trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Opplæringsloven og læreplanverket understreker betydningen av foreldresamarbeid for elevenes trivsel, læring og utvikling, og forskning viser at strukturert foreldre-involvering har en dokumentert positiv effekt på elevenes faglige prestasjoner og sosiale utvikling.
UDIR har besluttet å sette den nasjonale foreldreundersøkelsen på pause fra høsten 2024, med en mulig nedleggelse som neste steg. Begrunnelsen for dette er lav deltakelse, uklar forståelse av formålet og svakheter i metodikken.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Et godt samarbeid mellom skole og hjem er viktig for elevens læring og utvikling, det er også viktig for skolens arbeid med godt læringsmiljø.

Foreldreundersøkelsen er en frivillig undersøkelse skoler kan bruke for å innhente informasjon om foreldres erfaringer og opplevelser med elevenes læring, trivsel og samarbeidet mellom hjem og skole. Men innspill fra foreldre, skoler og kommuner viser at det er flere svakheter med Foreldreundersøkelsen, og tyder på at den ikke fungerer godt nok. Undersøkelsen har også svært lav svarprosent og skjevhet i utvalget, noe som gjør at resultatene i svært begrenset grad kan brukes til å si noe om foreldres tilbakemelding om skolen.

Foreldreundersøkelsen ble utviklet som en del av kvalitetsvurderingsystemet i skolen, innført i 2004. Kvalitetsutviklingsutvalget fikk i 2022 i oppdrag å gå gjennom hele kvalitetsvurderingssystemet i skolen, og ga sine anbefalinger i NOU 2023: 27 Et nytt system for kvalitetsutvikling. Utvalgets utredning er fulgt opp i Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole, som gjør rede for hvordan regjeringen vil videreutvikle dagens kvalitetsvurderingssystem til et system som legger bedre til rette for kvalitetsutvikling på alle nivåer i skolen. Målet er at prøver, undersøkelser og datakilder skal gi et bedre grunnlag for
dialog og samarbeid om kvalitetsutvikling i skolen, prioriteringer og beslutninger. De ulike prøvene, undersøkelsene og datakildene må være oppdaterte, relevante og brukervennlige, og må ses i sammenheng med erfaringsbasert kunnskap og andre aktuelle kunnskapskilder.
I videreutviklingen av kvalitetsutviklingssystemet vil det vurderes om Foreldreundersøkelsen bør revideres for å fungere bedre, eller om det er mer hensiktsmessig å innhente foreldrestemmene på andre måter.

Som representanten viser til, slår opplæringsloven § 1-3 fast at opplæringen skal skje i samarbeid og forståelse med hjemmet. Det følger også av § 10-3 at skolen skal samarbeide med foreldre om opplæringen til eleven. Skolen har det overordnede ansvaret for å ta initiativet til og tilrettelegge for samarbeid. Dette innebærer å sørge for at foreldre og foresatte får nødvendig informasjon, og at de gis mulighet til å ha innflytelse på barnets skolehverdag. Det følger av opplæringsloven § 10-4 at skolen skal sørge for at elever og foreldre får være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere skolens virksomhet, som del av kvalitetsutviklingen som skal skje på skolenivå. Av forarbeidene framgår det at slike vurderinger gir et sentralt grunnlag for kvalitetsutviklingen til kommunene og fylkeskommunene. Kommunestyret og fylkestinget skal minst en gang i året få informasjon om læringsmiljøet, læringsresultatene og gjennomføringen i opplæringen, se opplæringsloven § 17-12.

Foreldrenes stemme er også ivaretatt på nasjonalt nivå gjennom Foreldreutvalget for grunnopplæringen (FUG), se opplæringsloven § 10-9. FUG er et selvstendig rådgivende organ for Kunnskapsdepartementet i saker om samarbeid mellom skolen og hjemmet, og skal ivareta foreldrenes interesser i skolesammenheng.