Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:909 (2024-2025)
Innlevert: 19.01.2025
Sendt: 20.01.2025
Besvart: 27.01.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Norge har det strengeste regelverket i Europa når det kommer til synskrav for førerkort. Ny forskning tilsier at disse kravene er altfor strenge.
Hvordan følger helseministeren opp forskningen som har kommet, og når kan vi forvente at de som potensielt feilaktig er fratatt førerkortet kan få det tilbake?

Begrunnelse

I november 2024 skrev Motor om lege Thea Melsem Sudman sitt doktorgradsprosjekt hvor personer med synsfeltsvekkelse som har blitt fratatt førerkortet har fått testet kjøreevnen sin i en simulator. Ifølge doktorgraden er det ikke mulig å se av synstestene hvem som bestod eller strøk simulatortesten. Konklusjonen i undersøkelsen er at det er bedre å gjøre en praktisk test dersom man skal svare på hvem som burde ha førerkort eller ikke, i stedet for å basere seg på tester av synsfeltet slik som i dag.
Samferdselsministeren sier til Motor at det er helsemyndighetene som må vurdere helsekravene, og betydningen av den nye forskningen som er gjort. I 2022 spurte undertegnede helseministeren om temaet, og fikk til svar at helsedirektoratet er i tett dialog med det aktuelle fagmiljøet og vil følge opp kunnskapsutviklingen som kommer på feltet.
I 2023 opplyser samferdselsministeren, etter spørsmål fra undertegnede, om at Helsedirektoratet er i dialog med Øyelegeforeningens førerkortgruppe for å revidere ordlyden i førerkortveilederen knyttet til synsfeltundersøkelse, og at endringene var antatt å være på plass innen våren 2024.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Spørsmålet fra representanten berører flere fagmyndigheter og mitt svar er derfor utarbeidet i samråd med Samferdselsministeren.
Det er viktig å utnytte både ny kunnskap og ny teknologi til beste for den enkelte bilist og trafikksikkerheten.
Jeg er kjent med at en nylig publisert studie i oktober 2024 i Acta Ophthalmologica, viser at dagens metoder for å vurdere synsfelt i førerkortsammenheng har begrenset evne til å forutsi faktiske kjøreegenskaper. Studien, utført med en kjøresimulator, viste at perimetritester ikke gir en tilstrekkelig pålitelig vurdering av sjåførers kjøreevne. Dette kan føre til for streng praksis knyttet til tilbakekall av førerrett pga. synsfeltutfall. Helsedirektoratet har vært i dialog med forskerne bak studien allerede før forskningen startet. I desember 2024 ble det avholdt nytt møte med forskergruppen. I møtet ble det diskutert hvordan resultatene av forskningen best kan følges opp med tiltak rettet mot endring av systemet for testing av synsfelt.
Helsedirektoratet har behov for å foreta ytterligere utreding og vil i samarbeid med Statens vegvesen vurdere om aktuelle tilpasninger vil kreve endringer i veiledninger og regelverk. Endringer i regelverket vil kunne få konsekvenser for hvordan kjøreevnen til disse personene blir undersøkt. Eksempelvis kan en mulig løsning være at undersøkelser gjøres av et tverrfaglig team som vurderer synsfunksjonen og øvrige helsekrav, herunder kognitiv funksjon. Videre vil det være aktuelt at aktuelle personer også må gjennomføre en praktisk kjørevurdering. Jeg kan ikke i dag gi en absolutt dato for når arbeidet er sluttført og mulige endringer i regelverket vil være på plass, men behandlingen av saken skal skje på en forsvarlig måte og så raskt som mulig.