Tage Pettersen (H): Vil samferdselsministeren bidra til at konkurransegrunnlaget for ny konsesjon for drift av fergesambandet på rv. 19, mellom Moss og Horten, også inneholder krav til fremkommelighetstiltak på land?
Begrunnelse
Fergesambandet mellom Moss og Horten er landets mest trafikkerte. Det er en del av riksveinettet og binder de to store Europaveiene, E6 i Østfold og E18 i Vestfold, sammen. I følge oppslag i media er nå arbeidet for å utlyse konkurranse for neste konsesjonsperiode fra 2029 i gang. I den forbindelse er lokalsamfunnet i Moss naturlig nok svært opptatt av at man også må stille krav til fremkommelighetstiltak på land som en del av konsesjonskravene.
I Moss sentrum er det store problemer med trafikkavviklingen, både på de lokale veiene, på RV19, men også på fylkesveiene mange ganger i løpet av døgnet. Statens vegvesen har også uttrykt bekymring i forhold til fremkommeligheten for fergetrafikken. Det skjer alt for ofte at man ikke får hverken tømt eller fylt fergene fordi trafikken står i ro helt opp til E6. Da sier det seg selv at hele sentrum i Moss stopper opp.
I tråd med vedtak i Nasjonal transportplan jobbes det med prosjekt ny RV19 fra alle myndigheter, men dette er uansett et prosjekt som ikke lar seg realisere på få år. Derfor er det viktig at den nye konsesjonen som lyses ut hensyntar disse utfordringene.
For at fremkommelighet på land skal med i konkurransegrunnlaget må det, slik det er forstått, komme som en bestilling fra departementet.