Skriftlig spørsmål fra Mona Fagerås (SV) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:891 (2024-2025)
Innlevert: 17.01.2025
Sendt: 17.01.2025
Besvart: 24.01.2025 av fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss

Mona Fagerås (SV)

Spørsmål

Mona Fagerås (SV): Sverige har en ordning med miljødifferensiert farledsavgift for fartøy.
Er dette noe som kunne vært aktuelt å innføre i Norge, og kan ministeren komme med et anslag på proveny av det?

Begrunnelse

Sverige har siden slutten av 1990-tallet hatt en ordning med redusert avgift for fartøy som har redusert utslipp av CO₂, SOx, PM og NOx utover de svenske kravene som ble innført samtidig. Ordningen er nå klassifisert etter fem miljøklasser i tråd med den internasjonale Clean Shipping Index (CSI).

Marianne Sivertsen Næss (A)

Svar

Marianne Sivertsen Næss: Til spørsmålet fra stortingsrepresentant Fagerås vil jeg vise til at Norge allerede har innført miljødifferensiering av Kystverkets sektoravgifter, som svarer til Sveriges ordning med miljødifferensiert farledsavgift.
Kystverkets sektoravgifter består av losavgifter som finansierer hoveddelen av kostnaden til lostjenesten, og sjøsikkerhetsavgift som finansierer driften av sjøtrafikksentralene på Kvitsøy, Fedje, i Horten og Grenland. Losavgiftene ble miljødifferensiert i 2015, mens sikkerhetsavgiften ble miljødifferensiert i 2022.
Den norske ordningen er basert på at fartøy som scorer høyt på miljøindeksen ESI (Environmental Ship Index) får en rabatt i losavgiftene og sjøsikkerhetsavgiften. ESI er basert på mange av de samme parameterne som den svenskutviklede miljøindeksen CSI, herunder utslipp av NOx, SOx og CO₂. Samlet rabatt for 2025 er anslått å utgjøre i størrelsesorden 40 mill. kroner. I innretningen av rabattordningen er det tatt hensyn til at andre fartøy vil få tilsvarende økte avgifter av hensyn til budsjettmessig inndekning av samlet inntektskrav for avgiftsordningene.