Sofie Marhaug (R): Har statsråden forståelse for at aktører som arbeider med fjernvarme- og nærvarmeanlegg har behov for en forutsigbarhet i forhold til prisregulering for å kunne gjennomføre investeringer og videreutvikle virksomheten?
Begrunnelse
Jeg etterlyste i mitt spørsmål nr. 15:746 (2024-2025) en framdriftsplan mot ny prisregulering for fjernvarme. I sitt svar til meg kommer ikke statsråden med en fremdriftsplan for når ny prisregulering kan foreligge, men introduserer en enda større usikkerhet for bransjen i forhold til fremtidige rammebetingelser ved å omtale «eventuelle forslag til lovendringer».
Jeg er overrasket over at statsråden stiller spørsmål ved at det er behov for å endre dagens prisregulering som er fra 1986. Behov for endring er godt dokumentert i høringsnotatet til NVE under kapittel 1.1 Behov for endring:
«Kraftmarkedet har utviklet seg mye siden fjernvarmereguleringen ble etablert i 1986, og omfanget av fjernvarme har også økt. Begrunnelsen for å bygge fjernvarme har endret seg med tiden. Tidligere ble fjernvarme etablert som en rasjonell løsning for utnytting av varme fra brenning av avfall, og for å avlaste strømforsyningen slik at de regionale kraftselskapene klarte å oppfylle sin oppdekningsplikt for strøm. Avfall er fremdeles den største energikilden for fjernvarme, men det er mer usikkert om behovet for forbrenning av avfall er en god begrunnelse for videre vekst i fjernvarme. I en tid hvor stadig flere av samfunnets funksjoner skal dekkes med fornybare energikilder, er behovet for å avlaste strømforsyningen en viktig begrunnelse for videre vekst i fjernvarme.
Fjernvarme bidrar med både avlastning og fleksibilitet til energisystemet. Når samfunnet blir mer elektrifisert, er fjernvarme viktig for et mer robust og mindre risikoeksponert energisystem.»