Skriftlig spørsmål fra Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:885 (2024-2025)
Innlevert: 16.01.2025
Sendt: 17.01.2025
Besvart: 24.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG)

Spørsmål

Sigrid Zurbuchen Heiberg (MDG): I 2020 ble totalkostnad for E18 Vestkorridoren (etappe 1-3) estimert til 60,1 milliarder kroner. Siden den gang har lønns- og prisveksten vært ekstraordinær høy, ikke minst for tunnelprosjekter. Bare i 2022 steg prisene på stål og betong med over 20 prosent.
Hva er det oppdaterte prisanslaget for planlegging og bygging av hele E18 Vestkorridoren (etappe 1-3) samt hver av etappene enkeltvis, inkludert lønns- og prisvekst, finanskostnader og utgifter til bompengeinnkreving?

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: E18 Vestkorridoren som prosjekt utgjør en samlet strekning på 17,3 km fra Lysaker i Bærum til Drengsrud i Asker. En utbygging av denne veistrekningen vil også gi ny hovedsykkelrute, ny vei mellom Gjønnes og E18 (Gjønnestunnelen), ny veiforbindelse til Fornebu (Vestre lenke) og nye gang- og sykkelveier. Statens vegvesen opplyser at samlet totalprognose for E18 Vestkorridoren per januar 2024 utgjør til sammen om lag 54 mrd. kr. Prosjektet er delt i tre etapper.
Etappe 1 Lysaker – Ramstadsletta ble vedtatt ved behandlingen av Prop. 38 S / Innst. 393 S (2019-2020); Utbygging og finansiering av E18 Lysaker – Ramstadsletta i Akershus, og omfatter ny E18 mellom Lysaker og Ramstadsletta, ny fylkesveiforbindelse til Fornebu (Vestre lenke), ny fylkesveiforbindelse til Gjønnes (Gjønnestunnelen), gang- og sykkelveier og tilpasninger til lokalveier. Prosjektet finansieres med statlige midler og en egen bompengeinnkreving, samt noe midler fra Oslopakke 3 (om lag 30 mill. kr). Byggearbeidene startet i november 2020, og for tiden pågår det anleggsarbeider på strekningen Fornebukrysset – Ramstadsletta og Gjønnestunnelen, samt utarbeidelse av reguleringsplan for Lysaker kollektivterminal. E18-delen av prosjektet planlegges åpnet for trafikk i 2027/2028, og hele etappe 1 ventes ferdigstilt i 2030. Forventet sluttprognose for etappe 1 tilsvarer godkjent styringsramme, som er 20 551 mill. 2024-kr og en kostnadsramme på 23 070 mill. 2024-kr.
Når det gjelder etappe 2 Ramstadsletta – Nesbru, pågår det arbeid med utarbeidelse av reguleringsplan. Styringsmålet for etappe 2 ble fastsatt av Samferdselsdepartementet 22. februar 2021 i forbindelse med parsellendring fra Slependen til Nesbru. Styringsmålet er 14 730 mill. 2024-kr og er ikke inkludert kostnader til planlegging. Prosjektet ligger i utviklingsporteføljen i NTP 2025-2036.
Etappe 3 Nesbru – Drengsrud inngår i vedtatt kommunedelplan fra november 2016 i Asker kommune. Det pågår for tiden ikke planlegging på strekningen, og etappe 3 har ikke et fastsatt styringsmål. Kostnadene ble estimert i forbindelse med Nasjonal transportplan 2022-2033, og er senere justert som følge av parsellendringen av etappe 2. Statens vegvesen anslår kostnadene for etappe 3 til å være i størrelsesorden 19 mrd. 2024-kr.
Brutto bompengeinntekter for etappe 1 Lysaker – Ramstadsletta ble i forbindelse med Prop. 38 S (2019-2020) og Innst. 393 S (2019-2020) beregnet til om lag 22,4 mrd. 2024-kr. Av disse var 7,2 mrd. kr forutsatt benyttet til å dekke finansieringskostnader og 968 mill. kr til å dekke innkrevingskostnader og drift av bompengeselskapet. Det er per nå ikke beregnet tilsvarende tall for etappe 2 og 3.