Tone Wilhelmsen Trøen (H): Hva vil statsministeren foreta seg for å sikre at hans regjering bedre ivaretar viktige demokratiske virkemidler som god saksbehandling, medbestemmelse og påvirkningsmuligheter gjennom godt fungerende og inkluderende høringsprosesser?
Begrunnelse
Åpenhet, gode saksprosesser og muligheter for å bli hørt er viktige byggeklosser i et sterkt demokrati. På Stortinget ivaretas dette hver eneste dag, gjennom muntlige og skriftlige høringer i saker som er til behandling og gjennom at vi som folkevalgte har en åpen dør for å få innspill og møte innbyggere og samfunnsaktører som har noe på hjertet.
Det er derfor svært bekymringsfullt at statsministerens regjering ser ut til å nedprioritere både god saksbehandling i regjeringen og innbyggere/næringslivets mulighet til å uttale seg om saker som er til behandling. I Stat & styring 8. januar kan vi under overskriften «Sterk økning i svake utredninger» lese at Regelrådets gjennomgang viser at det var en kraftig økning i svake utredninger fra regjeringsapparatet i 2024. Bare 8 av de 44 utredningene som de evaluerte i fjor fikk grønt lys i Regelrådets trafikklysmodell og de ga rødt eller gult lys til 35 av de 44 utredningene. Hvilket betyr at utredningene ikke er tilstrekkelig utredet eller at de har svakheter.
Regelrådet har også avdekket at mange av utredningene er gjenstand for altfor korte høringsfrister og at 78 prosent av høringer i fjerde kvartal 2024 bryter med anbefalingen om en høringsperiode på tre måneder. Rådet skriver at så mye som 30 prosent av høringene har seks uker eller kortere høringsperiode, og at 13 prosent av høringene ikke oppfyller minimumskravet på seks uker.
På helse- og omsorgsfeltet og i saker som senere skal komme til behandling i Stortinget har jeg også registrert at det er kort høringsfrist på flere viktige saker. Jeg har merket meg Regelrådets uttalelse om at de mener «det er uheldig at høringsperiodene er så korte, og at rådsleder uttrykker bekymring for at berørte parter, spesielt næringslivet, ikke har tilstrekkelig tid til å sette seg inn i forslagene". Jeg vil tilføye at jeg også er bekymret for hvordan korte høringsfrister påvirker kommunes, fag- og yrkesorganisasjoner og pasientorganisasjoner mulighet til å bidra med viktige høringsuttalelser.
Skal vi sikre tillit til og aksept for de beslutninger som fattes i et demokrati, må vi gi enkeltmennesker, næringsliv og organisasjoner anledning til reell medvirkning gjennom god saksbehandling og sikre deres muligheter for å bli hørt gjennom gode høringsprosesser.