Bjørnar Moxnes (R): Kan utenriksministeren redegjøre for hvilket arbeid myndighetene har lagt ned for å avdekke hvordan aktører i Norge har bidratt til å bygge opp og drifte den russiske skyggeflåten, og kan ministeren redegjøre for hva myndighetene har avdekket?
Begrunnelse
"Skyggeflåten" er betegnelsen på skip som brukes til å omgå sanksjonene en rekke land har lagt på Russland og russisk olje og gass siden invasjonen av Ukraina. De har gjerne bekvemmelighetsflagg og intrikate strukturer for styring og eierskap, samtidig som de bruker en rekke taktikker til å skjule opprinnelsen til lasten. De laster om fra skip til skip i internasjonalt farvann, og skrur gjerne av systemene som viser hvor skipene er. For Russland er det skyggeflåten svært viktig for å fortsette eksporten av olje og gass, og for å unngå pristaket på russisk olje. I høst meldte Financial Times at skyggeflåten hadde vokst med 70 prosent på ett år. Nå utgjør de nesten en fjerdedel av verdens tankflåte. Skipene er gjerne ikke forsikret ordentlig, da det ikke lar seg gjøre hvis skipene omgår sanksjonene. Faren for ulykker som påvirker mennesker og miljø er stor, og kostnadene for å rydde opp er ikke dekt av forsikring. I det siste har skip som regnes som en del av skyggeflåten blitt knyttet til sabotasje mot strømkabler i Østersjøen også. Sør for Mandal har det også blitt observert skip med mistenkelig aktivitet.
I 2023 avdekket Dagens Næringsliv bånd mellom bedrifter som opererer i Norge og den russiske skyggeflåten. Norsk-Sveitsiske Fractal shipping har bidratt til å frakte store mengder olje ut av Russland. Viken shipping og Viken Crude, eid av nordmennene Tom C. Steckmest, Fredrik W. Mohn og tidligere president i Norges Rederiforbund Hans Olav Lindal, har solgt aldrende tankskip til operatører i skyggemarkedet.
Dette viser at det finnes aktører i Norge og andre europeiske land som er kyniske nok til å bidra til omgåelse av sanksjonene mot Russland og oppbygging av en skyggeflåte.