Skriftlig spørsmål fra Lars Haltbrekken (SV) til energiministeren

Dokument nr. 15:828 (2024-2025)
Innlevert: 10.01.2025
Sendt: 13.01.2025
Rette vedkommende: Samferdselsministeren
Til behandling

Lars Haltbrekken (SV)

Spørsmål

Lars Haltbrekken (SV): BT har hatt flere artikler om treningen som gjøres for piloter og annet personell på SAR helikoptre. De har blitt færre og dårligere. Luftfartstilsynet kritiserte treningsopplegget i en uttalelse til Offshore Norge. Den trukket ble et halvt år etter at den ble sendt da BT begynte å grave i sakene.
Kan jeg be energiministeren som er ansvarlig for HMS kravene offshore om å redegjøre for hvorfor Luftfartstilsynet trakk uttalelsen og hvordan han ser på utviklingen i treningsoppleggene både for offshoreansatte og de som fly SAR?

Begrunnelse

BT har den siste tiden hatt flere artikler om treningen som gjøres for piloter og annet personell på SAR helikoptre. Det har de siste årene blitt mindre og dårligere trening. Luftfartstilsynet kritiserte treningsopplegget i en uttalelse til Offshore Norge. Denne kritikken ble et halvt år etter at den ble sendt, trukket. Den ble trukket da BT begynte å grave i sakene.

I BT sak 9. januar kan vi blant annet lese: «– For de aller fleste ble kursingen og beredskapen endret i 2014. Og det ble ikke til det bedre, sier Per Steinar Stamnes, fagforeningsleder i Equinor.»

Equinor henviser til at de har fulgt den samme øvingsfrekvensen som brukes av EUs byrå for luftfartssikkerhet, også omtalt som EASA, for mannskap på Sar-helikoptre. Der er kravene treningsfrekvensen for visse typer hvert tredje år. Per Steinar Stamnes, leder for Styrke Equinor sokkel, sier Equinor ikke trenger å følge disse reglene. Og at det kan trenes oftere.

Stamnes kan også fortelle at de ikke ble involvert da Equinor i 2018 reduserte hyppigheten på bassengtreningen for Sar-sykepleierne til hvert tredje år. Det mener han de burde blitt.

Også Jan Erik Vinnem professor emeritus ved NTNU, som har jobbet med HMS offshore siden 1970-tallet er kritisk, han stusser over at Equinor har valgt å følge europeiske minstekrav når det gjelder trening på helikoptervelt. Den norske Sar-virksomheten er ikke underlagt EUs lovverk.

I artikkelen 7. januar kan vi lese: «Luftfartstilsynet trakk og beklaget en kritisk høringsuttalelse om helikoptersikkerhet. Det skjedde etter omfattende kontakt med Equinor.»

Først hadde Luftfartstilsynet kritiserte selskapet Bristow for å ha kuttet i treningen. De kalte kuttene uheldige. Etter et halvt år ble høringsuttalelsen trukket.

Jeg vil be energiministeren som er ansvarlig for HMS kravene offshore om å redegjøre for hvorfor Luftfartstilsynet trakk uttalelsen, hvorfor programmet for øvelsene med helikopter er hemmelige, hvorfor øvelsene har blitt færre og iflg fler dårligere og hva han vil gjøre for å sikre at vi stadig forbedrer kravene til trening for personell om bord i både redningshelikoptre og vanlige helikoptre som frakter folk til og fra plattformer og skip på norsk sokkel.

Svar

Svaret er ennå ikke tilgjengelig