Skriftlig spørsmål fra Bård Hoksrud (FrP) til helse- og omsorgsministeren

Dokument nr. 15:826 (2024-2025)
Innlevert: 10.01.2025
Sendt: 13.01.2025
Besvart: 21.01.2025 av helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre

Bård Hoksrud (FrP)

Spørsmål

Bård Hoksrud (FrP): Vil statsråden ta initiativ til å sikre klager partsinnsyn i arkivpliktige mail/post med utvalgte sentrale saksdokumenter forenlig med det reelle avgjørelsesgrunnlaget som sendes og legges fram for Helsepersonellnemnda og Pasientskadenemnda, og derved imøtegå sekretariatet Helseklages uriktige angivelse av at nemndsmedlemmer «får alt av saksdokumenter» for møtet?

Begrunnelse

Pasientskadenemnda og Helsepersonellnemnda er forvaltningens endelige klageinstans. Helseklage er tildelt ansvar som sekretariat for nemndene, og forbereder en innstilling og nødvendige saksdokumenter som sendes nemnda 3 uker før med eventuell oppdatering 1 uke før møtet.
Pasientskadenemnda behandler ifølge årsrapporter 50 saker per møte, og Helsepersonellnemnda behandler i snitt 22 saker per møte.
Helseklage angir at det enkelte nemndsmedlem er budsjettert med 12 timer i forberedelse til hvert møte. Det følger av dette at nemnda må få tilsendt et begrenset men sentralt utvalg av saksdokumenter, i tillegg til sekretariatets innstilling.
Flere brukere rapporterer at de nektes partsinnsyn i nevnte saksdokumenter og avgjørelsesgrunnlag, herunder kopi av mailer med utvalgte saksdokumenter som sendes nemnda. Klager avvises med «at nemnda får alt av saksdokumenter». Klager nektes med dette reell transparens og etterprøvbarhet av nemndas beslutnings-prosess, med ditto risiko for redusert rettssikkerhet.

Jan Christian Vestre (A)

Svar

Jan Christian Vestre: Helse- og omsorgsdepartementet har vært i dialog med Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage). Etaten opplyser om følgende:

«Pasientskadenemnda (PSN) og Helsepersonellnemnda er forvaltningens endelige klageinstans. Innstillinger og nødvendige saksdokumenter sendes til Pasientskadenemnda 3-4 uker før møtet. Helsepersonellnemnda mottar dokumentene 2 uker før møtet. Fristene settes i dialog med nemndene, basert på deres behov.
I spørsmålet fra Hoksrud vises det til at PSN behandler 50 saker per møte. Dette stemmer ikke. I utgangspunktet er møtene i Pasientskadenemnda av to dagers varighet, og da behandler nemnda ca. 28-38 saker per møte, avhengig av sakenes kompleksitet.
Statens helsepersonellnemnd behandler ca. 20-30 saker per møte. Antall saker til hvert nemndsmøte beror også her på sakenes kompleksitet. Vi presiserer at ved særlig kompliserte saker, kan antall saker være langt lavere.
Godtgjørelsen skjer etter benefisert sats for alle nemndsmedlemmene. Det betyr at nemndmedlemmene mottar betydelig mer enn satsene som gjelder for styrer, råd og utvalg etter Statens personalhåndbok.
Pasientskadenemnda godtgjøres med 12,5 timer forberedelsestid. Statens helsepersonellnemnd godgjøres avhengig av møtets omfang. Forberedelsen beregnes ut fra faktisk møtetid.
Nemndene får tilsendt nødvendige saksdokumenter før møtene. Det er sekretariatets oppgave å sende nemnda dokumentene som er av betydning for saken.
Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten følger forvaltningsloven og offentlighetsloven. Saksdokument blir aldri sendt på e-post. Brukere får partsinnsyn etter forvaltningsloven. Sekretariatets innstilling omfattes ikke av innsynsretten fordi den er et internt arbeidsdokument. Klageorganet praktiserer imidlertid merinnsyn i faktadelen i innstillingene når parten eksplisitt ber om dette. Helse- og omsorgsdepartementet har i flere klagesaker opprettholdt avslag på partsinnsyn i vurderingene/begrunnelsen. Dette er begrunnet med forvaltningens behov for å kunne ha gode interne prosesser hvor alle sider av en sak blir drøftet, veier tyngre enn retten til innsyn i disse tilfellene.»

Helse- og omsorgsdepartementet deler Helseklages vurderinger, og viser som Helseklage til at dette har vært til vurdering ved flere anledninger – hvor departementet har opprettholdt Helseklages opprinnelige avgjørelse.