Skriftlig spørsmål fra Erlend Svardal Bøe (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:823 (2024-2025)
Innlevert: 10.01.2025
Sendt: 10.01.2025
Besvart: 16.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Erlend Svardal Bøe (H)

Spørsmål

Erlend Svardal Bøe (H): Vil regjeringen ta initiativ til nye utbedringer på Tromsø Lufthavn og sette i gang en behovsanalyse?

Begrunnelse

En av flere viktige investeringer som Solberg-regjeringen fikk satt i gang i Tromsø var byggingen av ny passasjerterminal på Tromsø Lufthavn. Det var et milliardløft og en storstilt utbygging som har løftet Tromsø som reiselivsdestinasjon, og som har vært viktig for folk og næringsliv. Utbyggingen har også hatt mye å si for utviklingen vi har sett det siste året med en kraftig passasjervekst og flere titalls nye direkteruter til utlandet.
Den nye passasjerterminalen, som ble offisielt åpnet i september er dimensjonert for 2,7 millioner passasjerer. Prognosene for 2025 er godt over 2,8 millioner passasjerer. Den største veksten har vært på vinterstid, og vi ser tidlig denne vinteren at utfordringene allerede er der, både med tanke på kapasitet, bagasjehåndtering og annen logistikk. Tromsø Lufthavn er en av få lufthavner som er lønnsomme for Avinor og det er ikke forventet at veksten vil avta med det første. Derfor er det rimelig å forvente at regjeringen raskt setter i gang en behovsanalyse for å se hvilke utbedringer som er nødvendig på Tromsø Lufthavn på kort og lang sikt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Avinor AS (Avinor) er organisert som et aksjeselskap der staten eier alle aksjene. Staten eier Avinor for å ivareta drift og utvikling av et landsomfattende nett av lufthavner samt sivil og militær flysikringsvirksomhet.
I et aksjeselskap er det styret som har ansvaret for forvaltningen av selskapet, herunder hvor mye og hvor det skal investeres i selskapet. Jeg har lagt spørsmålet fram for Avinor. Avinor viser til at Tromsø har opplevd en sterk vekst i turismen de siste årene, særlig som følge av den økte interessen for nordlysturisme. Ifølge Avinor var det ikke mulig å forutse denne trafikkveksten, da Avinor startet planleggingen av terminalutvidelsen på Tromsø lufthavn i 2014–2015.
Terminalen som ble åpnet i januar 2024, har en kapasitet på 2,7 millioner passasjerer årlig. Flyplassen vil ifølge Avinor trolig nå 2,8 millioner passasjerer i 2025. Dette betyr at det vil oppstå kapasitetsutfordringer på enkelte tidspunkt. Ifølge Avinor er det ikke unikt, hverken i Norge eller andre land, at flyplasser har flere passasjerer enn det flyplassen ideelt er bygget for. På Tromsø lufthavn har Avinor en utfordring med å fordele trafikken utover dagen, samtidig som det er ledig kapasitet også i sommersesongen. Avinor vil samarbeide tett med eksisterende og nye flyselskap for å sørge for at alle som ønsker ruter til Tromsø, får plass. Foreløpig har Avinor klart å imøtekomme alle forespørsler, men Avinor ser behovet for å jobbe videre med kapasitetstilpasninger. Avinor har satt i gang et kapasitetsanalysearbeid som tar for seg lufthavna og dens funksjoner i helhet, som rullebanekapasitet, sikkerhetskontroll, flyoppstillingsplasser, gates, publikumsarealer osv.
Selv om utvidelsen av terminalen ble ferdigstilt i høst, er Avinor allerede i gang med å gjøre ytterligere tilpasninger inne i terminalen for å kunne håndtere det økte kapasitetsbehovet i utlandstrafikken. Blant annet blir nå taxfree-butikken på utland bygd om for å frigjøre mer plass til de reisende.
På flyside er kapasiteten enda ikke utviklet for 2,7 millioner passasjerer. Her foregår det anleggsarbeid i form av ny avisingsplattform, nye flyoppstillingsplasser, nytt tankeanlegg og nye internveier. Dette arbeidet vil fortsette fram til 2027 og bidra til å øke kapasiteten på lufthavna. I tillegg skal rullebaner og taksebaner reasfalteres i 2025 og 2026. Til sammen vil Avinor investere for nær en milliard kroner i infrastrukturen på Tromsø lufthavn fram mot 2027.
Avinor har en masterplan for hvordan Tromsø lufthavn kan utvikles videre. I disse planene ligger det inne kapasitetsutvidelser og utbygging som gjør at flyplassen kan håndtere videre trafikkutvikling i framtida. Avinor vil løpende vurdere når ytterligere detaljplanlegging skal settes i gang, og se dette i sammenheng med selskapets samlede økonomi og øvrige behov.