Geir Jørgensen (R): Kan statsråden redegjøre for hvilke krav til opplæring av helikoptermannskap Luftfartstilsynet har godkjent i denne saken, og kan statsråden redegjøre for hvorfor disse opplysningene har blitt holdt tilbake og en høringsuttalelse om temaet ble trukket?
Begrunnelse
Den tragiske helikopterulykken på Sotra 28. februar 2024 kostet ett menneskeliv. Bergens Tidende har den siste tiden publisert flere saker som dreier seg om forhold rundt opplæringen av helikoptermannskapet på sokkelen, i lys av denne tragiske hendelsen. Der har avisen møtt på et omfattende hemmelighold. Manualene som viser detaljene om opptreningen er holdt hemmelige som forretningshemmeligheter, selv om Luftfartstilsynet har godkjent dem. En rekke søknader fra helikopterselskapet om å endre treningsopplegget er hemmeligholdt. Luftfartstilsynet sendte likevel i sommer en høringsuttalelse til Offshore Norge, hvor de skrev at Bristow hadde «redusert antall timer i sitt treningsprogram» for SAR-mannskap. Det sto:
«Sett i lys av Sotraulykken og det faktum at det er relativt «unge» mennesker som blir sjekket ut som flygere i SAR, er dette uheldig».
I en del av manualen til helikopterselskapet Bristow, som Bergens Tidende har fått tak i, kommer det fram at all trening om natten/i mørket kan gjøres i simulator. Etter omfattende kontakt mellom Equinor, helikopterselskapet og Luftfartstilsynet endte tilsynsmyndigheten med å trekke høringsuttalelsen. I Bergens Tidendes sak kommer det videre fram at Equinor har redusert øvelsene på helikoptervelt i basseng fra hvert år til hvert tredje år - minstekravet i EU. Norge har tidligere vært stolte av å ha et strengere regelverk for sikkerhet enn EU og Storbritannia. Det var så lenge siden forrige øvelse på helikoptervelt at en rekke elementer var endret, som redningsvesten og dens pusteluftsystem og utløser. Øvelsen hadde også skjedd i oppvarmet basseng uten bølger i dagslys, helt andre forhold enn da den tragiske ulykken inntraff på Sotra.
Videre kommer det fram i sakene til Bergens Tidende at Luftfartstilsynet har delt deres korrespondanse med avisen med en tredjepart, Equinor, men at denne kommunikasjonen mellom myndighetene og selskapet ikke ble journalført. Havarikommisjonens undersøkelse av ulykken pågår enda, men jeg ønsker at statsråden skal svare på det som dreier seg om hemmelighold av informasjon om hvilke opplæringskrav det opereres med for helikoptermannskap i Norge.