Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.
Dokument nr. 15:813 (2024-2025) Innlevert: 09.01.2025 Sendt: 10.01.2025 Besvart: 17.01.2025 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun
Margret Hagerup (H): Kan jeg be statsråden om en oversikt over fraværet fra 1. til 9. trinn, sortert etter trinn, kommune og fylke, og utviklingen de siste tre årene?
Kari Nessa Nordtun: Regjeringen har satt i gang et arbeid for å styrke kunnskapsgrunnlaget om skolefravær i Norge. Det har ført til publiseringen av flere rapporter om kunnskapsgrunnlaget vi har om fravær i dag, og synliggjort behovet for mer kunnskap oppfølging av elever med fraværsutfordringer. Rapportene viser blant annet at vi trenger en nasjonal oversikt over fraværet i grunnskolen. Kunnskapen vi har tyder på at fraværet i skolen har økt i hele skoleløpet, men vi vet ikke hvordan den antatte økningen er fordelt på ulike klassetrinn, om enkelte aldersgrupper er særlig utsatte eller om det har vært en endring i skolefraværet i ulike aldersgrupper og klassetrinn over tid. Økende skolefravær er en utvikling vi må snu. Og bedre nasjonal informasjon er viktig i arbeidet for at elevene skal være til stede på skolen. Som representantene er kjent med fra tidligere spørsmål om samme tema, har regjeringen varslet at det skal innføres et system for oversikt over fravær på alle trinn i grunnskolen, sist i Stortingets muntlige spørretime 16. oktober 2024. Dette ble også varslet i Meld. St. 34 (2023-2024) En mer praktisk skole, som Stortinget behandlet i høst. Som representanten også er kjent med fra svaret i muntlig spørretime, sendte regjeringen i høst på høring forslag om nødvendige lov- og forskriftsendringer for å kunne opprette et nasjonalt individregister for grunnskoleopplæringen, herunder for fraværsdata. Forslaget ble sendt på høring 30. september 2024 og avsluttet 5. januar 2025. Departementet vurderer nå høringssvarene, som er del av beslutningsgrunnlaget for utforming av systemet for fraværsinformasjon. Som jeg også tidligere har understreket i svar til representanten, må det i dette arbeidet gjøres en rekke viktige avveiinger, blant annet om barn og unges personvern. Disse avveiningene er også en sentral del av høringen som nylig ble avsluttet. Jeg deler representantens utålmodighet etter å få på plass en nasjonal oversikt over fravær. Samtidig er det viktig at vi får på plass et system som fungerer, og gir oss god og pålitelig informasjon. Til tross for at opprettelsen av et nasjonalt register med informasjon om grunnskole og barnehage ble foreslått både av Stoltenbergutvalget i 2019 og av Nordahlgruppen i 2018 fulgte ikke regjeringen Solberg opp med å fremme nødvendige lovforslag for Stortinget for at det kan opprettes et slikt register. Regjeringen gjennomfører nå dette arbeidet, med sikte på å fremme lovforslag for Stortinget i løpet av våren. Avslutningsvis vil jeg legge til at lokal skolemyndighet i dag er pliktig å ha et system for føring av fravær. Både skoleledelsen og kommunen skal derfor ha oversikt over deres elevers fravær, og hvordan dette er fordelt på ulike trinn. Jeg vil minne om at å ha oversikt over fravær i seg selv ikke løser utfordringene, det er et verktøy som det er aller viktigst at brukes til rask og god oppfølging på den enkelte skole. Med ny opplæringslov som ble innført i 2024, har de også fått en ny eksplisitt plikt til å følge opp fravær.