Skriftlig spørsmål fra Tor André Johnsen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:812 (2024-2025)
Innlevert: 09.01.2025
Sendt: 10.01.2025
Besvart: 15.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Tor André Johnsen (FrP)

Spørsmål

Tor André Johnsen (FrP): Er samferdselsministeren fornøyd med vintervedlikeholdet og kjøreforholdene på E6, spesielt nord i Akershus og sør i gamle Hedmark, slik de var nå onsdag 8/1 eller ser ministeren at det kunne vært brøytet og saltet mer og bedre og vil ministeren i så fall sørge for at det blir brøytet og saltet mer og bedre fremover?

Begrunnelse

I starten av denne uka, både mandag den 6 og tirsdag den 7/1 kom det store mengder snø. Snøværet var nøye og grundig varslet i media flere dager i forvegen. Snøværet var ingen overraskelse og alle hadde god tid til å forberede seg.
Men selv om brøytemannskapene jobbet for fult og de stod på så godt de kunne, så var det fortsatt mye snø og is på veiene. Det er logisk og helt naturlig at når det snør, så blir det mye snø i veien og vanskelige kjøreforhold. Derfor er det ingen grunn til hverken å kritisere Samferdselsministeren, Statens Vegvesen eller brøytemannskapene for det. Selv ikke på selveste E6 kan man forvente svart asfalt, tørre og gode kjøreforhold når snøen laver ned i store mengder.
Men når det ikke snør, så skal det ikke være dårlige og farlige kjøreforhold med snø og is på E6. E6 er tross alt en europeisk og nasjonal hovedveg og ingen kommunal- eller fylkesveg. Når det ikke snør så skal E6 være svart asfalt.
Da jeg kjørte E6 fra Oslo til Hamar onsdag 8/1 lå flere biler og t.o.m. lastebiler i grøfta. Det var både store mengder snø og is i kjørebanen og E6 spesielt nord i Akershus og sør i Hedmark. Ved Minnesund mellom Stange og Eidsvoll var det så dårlige kjøreforhold så E6 minnet mer om en fjellovergang på en dårlig fylkesveg, enn europeisk hovedveg.
Selv om det ikke snødde, så var kjøreforholdene absolutt ikke gode, de var rett og slett livsfarlige. Det er bare flaks at det ikke gikk liv. Dagens regjering fremstår som de er opptatt av trafikksikkerhet, men det virker dessverre som om Samferdselsministeren er mest opptatt av å «ta» bilistene ved å innføre nye påbud, forbud, restriksjoner og ikke minst ukritisk økning av bøtesatsene, i stedet for å sørge for trygge og gode kjøreforhold og god veistandard.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Mandag 6. og tirsdag 7. januar kom det store snømengder i deler av Sør-Norge, og det var tidvis utfordrende kjøreforhold. Onsdag 8. januar var været vesentlig bedre de fleste steder, men det var store lokale forskjeller i været denne dagen. Data fra Statens vegvesens værstasjoner på Minnesund og Espa viser at det i dette området kom flere snøbyger også onsdag, mens det f.eks. i Oslo og ved Mjøsbrua kom vesentlig mindre eller ingen snø.
Etter snøfall tar det tid å gjenopprette normalsituasjonen. Ved skiftende værforhold og lokale variasjoner, slik det var i dette tilfellet, er det utfordrende for driftsentreprenøren å planlegge og iverksette tiltak. Det kan bl.a. være vanskelig å salte til rett tid slik at saltet har tilstrekkelig effekt.
Statens vegvesen opplyser om at det på den aktuelle strekningen er satt krav til en maksimal syklustid for brøyting på 2 timer. Kravet for å gjøre det bart i hjulspor er 2,5 timer, mens hele kjørebanen skal være bar innen 24 timer. Når det snør mye, kan det raskt bygge seg opp en snøsåle, og vegen kan bli snødekt og sporete. Dette kan skje selv om entreprenøren følger opp tett og holder seg innenfor kravene som er satt i driftskontrakten.
Statens vegvesen observerte imidlertid at kjøreforholdene var spesielt krevende på noen plasser og dette ble tatt opp med entreprenør. Entreprenør gjorde tiltak slik at disse forholdene ble rettet opp i relativt raskt.
Godt vintervedlikehold er et viktig tiltak for å bedre trafikksikkerhet og hindre ulykker. Men ved skiftende værforhold og lokale variasjoner i snøintensitet er det ikke mulig å holde kjøreforholdene optimale til enhver tid. Dette er årsaken til det i perioder onsdag 8. januar var vesentlig mer krevende kjøreforhold på strekningen på E6 nord i Akershus og sør i Hedmark, enn det var på strekinger lenger sør og nord.