Skriftlig spørsmål fra Morten Stordalen (FrP) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:810 (2024-2025)
Innlevert: 09.01.2025
Sendt: 09.01.2025
Besvart: 16.01.2025 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Morten Stordalen (FrP)

Spørsmål

Morten Stordalen (FrP): Kan statsråden redegjøre for om Bane Nor hadde en eller flere selvstendige og testede reserveløsninger på plass da driftssystemet for togtrafikken kollapset 1. juledag 2024 samt redegjøre for hvorfor løsningene ikke ble iverksatt for å sikre en fortsatt trafikkavvikling denne dagen?

Begrunnelse

Det har kommet ulike signaler om Bane Nor hadde reserveløsninger klar da systemet for togtrafikken kollapset 1.juledag. I Dagsnytt atten 7.januar hevdet Bane Nor at man hadde reserveløsninger som kunne vært benyttet men valgte å ikke iverksette dette av sikkerhetsgrunner. Hva er i tilfelle begrunnelsen for å ha reserveløsninger til et system som man allikevel ikke kan bruke ved svikt.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Bane NOR har som infrastrukturforvalter et overordnet ansvar for sikkerheten på jernbanenettet, jf. jernbaneinfrastrukturforskriften. I møtet i Samferdselsdepartementet 7/1 redegjorde Bane NOR for hvordan systemet er utformet og for de vurderinger Bane NOR gjorde underveis i håndteringen av hendelsen 1. juledag.
Bane NOR har blant annet redegjort for at kommunikasjonssystemet over GSM-R-nettet er knyttet til to ulike datasentre, og at i en vanlig situasjon vil det skifte automatisk mellom de to datasentrene hvis noe skjer. Dette automatiske skiftet skjedde ifølge Bane NOR ikke 1. juledag.
Bane NOR har videre redegjort for at stansen av togtrafikken var basert på en helhetsvurdering knyttet til flere ulike risikoelementer. Blant annet:
- Det var stor usikkerhet til hvorfor systemet sviktet og hvorfor det andre datasenteret ikke slo inn. Sikkerhetspolitiske spørsmål og risiko for innblandelse fra tredjeparter kunne ikke utelukkes
- Bane NOR hadde kontroll på togene og kunne stanse dem kontrollert. Dersom tog hadde blitt stående mellom stasjoner ville det kunne oppstått større utfordringer
- Ved å stanse trafikken, ble arbeidet med feilsøking og identifisering av feilen enklere.

Når feilen ble identifisert, har Bane NOR informert om at foretaket skiftet til det alternative datasenteret slik at trafikken kunne gjenopptas mens feilen ble utbedret.
Det er alvorlig at togene står så lenge som de gjorde første juledag. Statens jernbanetilsyn har varslet at det vil gjennomføre et bredt tilsyn knyttet til hendelsen. Tilsynet ønsker blant annet å finne ut hva som sviktet og hvordan aktørene på jernbanen kan begrense følgene hvis noe liknende skjer igjen. Bane NOR vil også gjennomføre en intern evaluering av hendelsen hvor formålet er å sikre læring og vurdere behov for forbedring av systemer og rutiner.