Nikolai Astrup (H): Hvordan vurderer statsråden konsekvenser for Norge av begrenset nettkapasitet på tysk side og en eventuell innføring av flere prisområder i Tyskland, og har statsråden vurdert å ta opp disse sakene med sin tyske motpart?
Begrunnelse
Tysklandskabelen hadde nylig et stort utfall. 5. mai ble eksporten redusert med 1 234 MW, og hele 62 prosent av driftsforstyrrelsesreserve (FCR-D) måtte tas i bruk. Det kunne gitt store problemer dersom et annet problem hadde oppstått samtidig, siden frekvensresponsen potensielt var å kategorisere som et N-1 utfall. Det er jevnlige utfall for Nordlink, og Statnett sier de så langt i år har vært 15 feilhenvendelser. Utfall på kabelen i denne størrelsesorden kan være kritisk dersom andre N-1 utfall oppstår samtidig i nettet, og sannsynligheten for dette øker når utfallene skjer hyppig. En mulig grunn til utfall kan være svakere nett på tysk side.
I 2022 foreslo ACER at Tyskland burde deles opp i 2, 3 eller helst 4 strømprissoner. Det anslås å kunne redusere prisspredning med 15-20 % og forbedre kraftflyten i nettet med 10-15 %. Forslaget til oppdeling av Tyskland i flere prissoner er fortsatt til vurdering som del av budsonerevideringen i tråd med forordningen om kapasitetstildeling og flaskehalshåndtering (CACM), og er estimert å ferdigstilles i løpet av 2024.
I juli 2023 publiserte ACER en rapport om hvor godt ulike land overholder bestemmelsen om at minst 70 prosent av kapasiteten i mellomlandsforbindelsene skal være tilgjengelig for grensekryssende handel i kraftmarkedet. Den viser blant annet at overføringskapasiteten fra Tyskland til Norge overholdt dette kriteriet kun 30% av tiden. Det fremheves at særlig Tyskland har problem med å tilfredsstille disse kravene på grunn av begrensninger og kraftflytsutfordringer internt i eget kraftsystem. Suboptimal inndeling av budsoner fremheves som en barriere for bedre kraftfylt. Den tyske kraftbransjen har vært uenige i beskrivelsen til ACER og stiller seg negative til en oppdeling av budsoner. Tyske myndigheter har rettet søksmål mot ACER vedrørende 70 prosent kravet og en mulig oppdeling i flere prissoner. Dersom flaskehalsen mellom nord og sør i Tyskland hadde blitt håndtert med prisområder ville dette gitt lavere priser nord i Tyskland, som igjen ville gitt lavere priser i Norge.