Rasmus Hansson (MDG): Fylkeskommunene ønsker å gå over til nullutslippsferger og -hurtigbåter for å kutte sine klimagassutslipp. I forslaget til NTP sier Regjeringen at de “vurderer” krav om nullutslipp ved nye innkjøp av ferger fra 2024 og hurtigbåter fra 2025. Men de sier ingenting om de vil sette av midler for å hjelpe fylkeskommunene med denne omstillingen.
Hvordan tenker regjeringen å bidra til at fylkeskommunene skal klare å gå over til nullutslippsfartøy?
Begrunnelse
Hurdalsplattformen sier at regjeringen vil:
"Kompensere fylkeskommunene for merkostnader ved å velge lav- og nullutslippsteknologi ved anskaffelser av ferger og hurtigbåter."
Fylker som Vestland og Oslo har allerede gått foran ved bruk av utslippsfrie fartøy i sine kollektivtilbud uten en aktiv stat som har bidratt til dette. Vestland fylkeskommune har tidligere på egen hånd kjøpt inn hurtigbåter uten utslipp med en forventning om at staten skulle bidra med utgiftene i tråd med sine løfter, uten at staten har stilt opp med midlene som var forventet.
Regjeringens manglende støtte og forutsigbarhet skaper stor usikkerhet i fylkene, og kan hemme omstillingen til nullutslipp på fartøy. Dette er særlig uheldig med tanke på at hurtigbåter og ferger er noen av de mest intensive transportformene for utslipp per passasjer. At regjeringen ikke er tydelig i sin NTP om rammene som skal til skaper en avstand mellom ambisjonen om å stille krav i offentlige anskaffelser og hvordan dette skal realiseres.
Regjeringen sier også at de vurderer krav om offentlige anskaffelser av ferger og hurtigbåter fra og med hhv 2024 og 2025. Det er merkelig å sette et tidligere krav for nullutslipp fra ferger som vanligvis er større og krever enda mer energi og teknologiutvikling. Samtidig er det også oppsiktsvekkende at regjeringen i 2024 ikke kan svare klart på om de vil sette krav om nullutslipp innen utgangen av 2024 og i løpet av 2025, som stadig kommer nærmere.