Linda Hofstad Helleland (H): Har regjeringen fulgt opp noen av tiltakene og innsatsområdene fra Strategi for kultur og reiseliv, og hvis så ikke er tilfelle, har regjeringen noen plan og konkrete tiltak for hvordan de vil styrke Norge som kulturdestinasjon?
Begrunnelse
Solberg-regjeringen fremmet en egen stortingsmelding for reiselivet i 2017, Meld. St. 19 (2016–2017) Opplev Norge – unikt og eventyrlig. Meldingen viste til viktigheten av å styrke Norge som kulturdestinasjon som så ble fulgt opp med en Strategi for kultur og reiseliv, Noreg som attraktiv kulturdestinasjon i 2019. Strategien lister opp en rekke tiltak for å øke samspillet mellom kultur og reiseliv. Hele 29 ulike tiltak innen 4 innsatsområder: Samspill mellom kultur og reiseliv, kunnskap og kompetanse, kulturelle reiseopplevelser og profilering av Norge. En rekke aktører fra kultursektoren, reiselivsnæringen, lokale og regionale styresmakter, landsdelselskap og deler av virkemiddelapparatet bidro inn i prosessen med utarbeidelsen av strategien.
Innovasjon Norge/Visit Norways årlige turistundersøkelser viser at kulturturister er de besøkende som legger igjen mest penger i Norge og er mest interessert i å bli bedre kjent med stedene de besøker. Å gjøre Norge enda mer attraktivt for disse turistene kan bidra til økt verdiskaping og bærekraft i kultur- og reiselivsnæringen. Noe også den nåværende regjeringen har anerkjent i uttalte mål.
Næringsministeren lanserte nylig et veikart for reiselivsnæringen. Veikartet er ifølge statsråden en løypemelding over arbeidet med reiselivet og viser til regjeringens tiltak og prosesser innen en rekke områder. Kultur blir nevnt flere steder i veikartet, men veikartet inneholder likevel få konkrete tiltak for å løfte kulturreiselivet og gjøre Norge mer attraktivt for kulturturister.