Skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:1094 (2023-2024)
Innlevert: 31.01.2024
Sendt: 01.02.2024
Besvart: 09.02.2024 av kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun

Abid Raja (V)

Spørsmål

Abid Raja (V): Aksepterer statsråden at elevene ved Samfundet skole får undervisning som undergraver formålet i likestillings- og diskrimineringsloven, og som heller ikke fremmer demokratiet?

Begrunnelse

I avisen Vårt Land kunne man denne uken lese en sak som omhandlet innholdet i en lærebok i KRLE gitt ut av Samfundet forlag. Læreboken Tro meg 10 er i bruk blant annet ved Samfundet skoler i Kristiansand og Egersund. I Tro meg 10 så lærer elevene om kvinnens oppgaver i ekteskapet. Her står det blant annet at kvinnens oppgave er å underordne seg mannen. I boka heter det også at mannen skal elske, ære, styre, regjere og forsørge sin kvinne. Kvinnen skal underordne seg mannen. Likestillings og diskrimineringsombudet uttaler i saken at utdraget bryter med grunnleggende verdier som likestilling, likeverd og valgfrihet. Og mener skolens undervisning går på tvers av dette. I læreboka brukes bibelværs også for å fraråde elevene mot å stemme ved offentlige valg, der elevene oppfordres til å ikke stemme ved valg eller delta i politiske partier.
At skilsmisse er urett og at studentene må være forsiktige med å studere utenbys fordi de kan komme for langt bort fra kirken. Undervisningen foregår til tross for at likestillings og diskrimineringsloven har en egen bestemmelse om at læremidler og undervisning skal bygge på lovens formål, som er å fremme likestilling og hindre diskriminering på alle samfunnsområder.

Kari Nessa Nordtun (A)

Svar

Kari Nessa Nordtun: Skoler som er godkjent etter privatskoleloven skal gi opplæring i samsvar med de læreplanene som Utdanningsdirektoratet godkjenner. Loven stiller krav om at læreplanene skal være jevngode med læreplanverket for den offentlige skolen. Det betyr blant annet at likestilling og likeverd skal være en del av skolens verdigrunnlag, og skolen skal formidle kunnskap og fremme holdninger som sikrer disse verdiene. Lærebøkene som benyttes i opplæringen omfattes ikke av godkjenningsordningen, men det følger direkte av likestillings- og diskrimineringsloven at læremidlene og undervisningen skal bygge på formålet med likestillings- og diskrimineringsloven.
Jeg vil understreke at jeg har en klar forventning om at alle private skoler driver sin virksomhet innen rammene av regelverket og den godkjenningen Utdanningsdirektoratet har gitt. Det er skolens styre som har ansvaret for at opplæringen skjer innenfor disse rammene.
Utdanningsdirektoratet fører tilsyn med skoler godkjent etter privatskoleloven. Dersom det i tilsynet avdekkes forhold som er i strid med privatskoleloven, forskriftene til loven eller forutsetningene for godkjenningen, kan direktoratet pålegge skolen å rette forholdene, kreve tilbakebetaling av statstilskudd eller holde tilskuddsutbetaling tilbake, og i de mest alvorlige tilfellene trekke tilbake skolens godkjenning. Når direktoratet vurderer egnet reaksjonsmiddel skal det legges vekt på de verdiene som følger av formålsparagrafen i privatskoleloven.
Jeg er kjent med at Utdanningsdirektoratet har åpnet tilsyn med en av skolene til menigheten Samfundet. Kunnskapsdepartementet er klageinstans for vedtak Utdanningsdirektoratet gjør i tilsyn, og jeg kan derfor ikke uttale meg om det pågående tilsynet.