Marius Arion Nilsen (FrP): Store utfordringer med reservedeler til Sikorsky helikoptre gjør at helikopterselskapene CHC og Bristow tvinges til å sette helikoptre på bakken i over et år. Noen helikoptre må kanskje brukes som delehelikoptre, for å holde andre helikoptre i luften. Situasjonen forventes å forverres neste år, med mer trafikkforstyrrelser og begrenset kapasitet offshore.
Er regjeringen orientert om situasjonen, hvilke løsninger jobbes det med, og hvordan vil denne situasjonen påvirke vanlig drift, vedlikehold og utvikling på sokkelen framover?
Begrunnelse
Den amerikanske helikopterprodusenten Sikorsky har betydelige problemer med å forsyne bransjen med deler til offshorehelikoptrene S92A, som brukes på norsk sokkel. Delemangelen skyldes redusert produksjon under oljekrisen og pandemien samt råvaremangel som følge av krigen i Ukraina i følge Stavanger Aftenblad.
Allerede høsten 2021 skrev Henrik Solvorn Fjeldsbø, leder i LOs helikopterutvalg:
"Tiden er overmoden for å anskaffe alternative offshorehelikoptre, Vi stoler på Sikorsky S92A-helikoptre som i dag bringer oljearbeidere til og fra sokkelen, men det er for sårbart å bruke bare én helikoptertype i offshoretrafikk".
I Oktober 2023 uttalte samme mann til Industri Energi:
"– I dag er alle tilgjengelige helikoptre satt inn for å dekke det faste flyprogrammet og det er ikke lenger noe ledig reservekapasitet. Det betyr at tekniske utfordringer og ikke-planlagt vedlikehold vil føre til forsinkelser og kanselleringer, sier Fjeldsbø og minner om at helikopterutvalget i årevis har krevd en alternativ helikoptertype på sokkelen, i tillegg til Sikorsky S92, for å sikre redundans."
Fra offshore arbeidere jeg har snakket med hører jeg historier om at mange oljearbeidere blir værende opp til en uke ekstra på plattformen og at andre igjen blir sittende i Stavanger og Bergen og vente på å få komme på jobb, pga. manglende helikopterkapasitet.
Dette går hardt utover både arbeiderne, famileforutsigbarheten og utgiftene til oljeselskapene med ekstra lønn, tillegger og overtid.
Med tanke på hvor viktig oljenæringen er for både Norge, men også Europa, er dette bekymringsfullt når vi er inne i årstiden med størst værutfordringer.