Skriftlig spørsmål fra Alfred Jens Bjørlo (V) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:3281 (2022-2023)
Innlevert: 29.09.2023
Sendt: 29.09.2023
Rette vedkommende: Olje- og energiministeren
Besvart: 09.10.2023 av olje- og energiminister Terje Aasland

Alfred Jens Bjørlo (V)

Spørsmål

Alfred Jens Bjørlo (V): Vil fiskeri- og havministeren sørge for at fiskerinæringa og andre får innsyn på normal måte i tråd med offentleglova i saker om prekvalifisering og tildelingar av prosjektområde for vindkraft til havs, og er statsråden som øvste ansvarleg for norsk havpolitikk samd i at ei rask avklaring av at ein skal følgje vanlege demokratiske spelereglar, er svært viktig for legitimiteten i heile det vidare arbeidet med offshore vindkraft i Noreg?

Begrunnelse

Olje- og energidepartementet har foreslått å innskrenke innsynsretten i komande saker om prekvalifisering og tildelingar av prosjektområde for vindkraft til havs Grunngivinga til departementet er at det er arbeidskrevjande å gå gjennom alle dokumenta, og at dei vil innehalde store mengder opplysningar som er hemmelege. Det gjer at det vil vere ressurskrevjande å vurdere eventuelle unntak for resten av dokumenta.
For underteikna framstår dette som eit syltynt grunnlag for å innskrenke ålmenta sin innsynsrett i staten sine affærer, ikkje minst i ei sak som er så omfattande, prinsipielt viktig og med så store potensielle økonomiske konsekvensar som prosessane knytt til bruk av havområde til utbygging av offshore vindkraft vs. vern og/eller bruk til anna næringsføremål.
Uansett kva syn ein har på offshore vindkraft, er det i alle si interesse at dei prosessane vi no skal gjennom er opne, transparente og gir viktige andre aktørar i havområda som fiskerinæringa høve til å få innsyn og gi viktige innspel undervegs i prosessen.

Terje Aasland (A)

Svar

Terje Aasland: Det er viktig for meg å slå tydelig fast at fiskerinæringen og andre får og fortsatt skal få innsyn på normal måte i tråd med offentleglova i saker om prekvalifisering og tildeling av prosjektområder for vindkraft til havs. Departementet har ikke foreslått at det ikke skal gis innsyn. Forslaget som er sendt på høring begrenser kun innsynsretten frem til tildeling er skjedd.
Opplysninger som er underlagt taushetsplikt i lov er unntatt fra innsyn, jf. offentleglova § 13. Et eksempel på opplysninger som er underlagt lovpålagt taushetsplikt er opplysninger om tekniske innretninger, fremgangsmåter eller forretningsforhold som det vil være av konkurransemessig betydning å hemmeligholde, jf. forvaltningsloven § 13. Det er første gang vi avholder en konkurranse om tildeling av prosjektområder for vindkraft til havs. Vi vet ikke hva som blir omfanget eller innholdet av søknadene, men det er grunn til å tro at de kommer til å inneholde mange opplysninger som er underlagt lovpålagt taushetsplikt. Disse kan ikke departementet gi innsyn i.
Forslaget som er sendt på høring, gjelder bare frem til tildeling er skjedd, og er samme system man har for saker om offentlig anskaffelse og kjøp av flyrutetjenestetilbud. For å sikre en effektiv og grundig evaluering av søknadene mener jeg det hensiktsmessig med en tydelig hjemmel for et tilsvarende unntak for søknader om prekvalifisering og tildeling av områder. Det skaper en bedre forutsigbarhet for alle parter.
Etter at areal er tildelt, vil det kunne søkes om innsyn etter de vanlige reglene i offentleglova. Etter tildeling av areal har utbygger seks uker på seg til å utarbeide forslag til konsekvensutredningsprogram. Forslaget sendes på offentlig høring før det fastsettes av departementet. Deretter skal konsekvensutredningen utarbeides. Denne skal også sendes på offentlig høring. På denne måten vil både fiskerinæringen og andre interessenter få full innsikt i prosjektet som planlegges, og mulighet til å komme med sine innspill. Jeg har også opprettet en egen gruppe for sameksistens, hvor også fiskerinæringen er representert, for å sikre at vi utvikler prosesser og regelverk som sikrer god sameksistens mellom havvind og andre næringer.