Helge André Njåstad (FrP): Hvilke tiltak har regjeringen iverksatt for å få endret EU-kommisjonens forslag til nytt Avløpsdirektiv, eller gi kyststater som Norge med gode resipienter unntak, slik at vi får et direktiv som ivaretar norske kommuner og innbyggere sine interesser?
Begrunnelse
EU-kommisjonen la frem forslag til et revidert Avløpsdirektiv 26. oktober 2022. Forslaget inneholder både strengere og nye krav til håndteringen av urbant avløpsvann.
EU-kommisjonen har et ønske om at direktivet skal være enkelt og ha standardiserte krav til rensing, «one-size-fits-all». Dette fører til absolutte minimumskrav som ikke er tilpasset behovet i vannforekomsten, og som vil kunne føre til både store kostnader og stort miljøfotavtrykk uten tilsvarende økt beskyttelse av vannmiljøet. F.eks. er det forslag om at alle avløpsrenseanlegg i tettbebyggelser helt ned til 1 000 pe (personekvivalenter) skal ha sekundærrensing uavhengig av type- eller tilstand i resipienten.
Norge skiller seg fra mange andre europeiske land på grunn av lang og robust kyst, geologi, klima, hydrologiske forhold, vannkvaliteten i vannforekomstene, samt befolkningstetthet og bosettingsmønster. Hvis forslaget ikke justeres, risikerer vi krav som flere steder i Norge gir unødig kostbare tiltak med liten eller negativ miljønytte. Dette er kostnader som veltes over på innbyggerne i form av høyere avløpsgebyr.
Vi vet at allerede i dag er det et behov for investeringer på vel 300 mrd. kr i vann- og avløpsnettet frem mot 2040, og at dette vil sterk vekst i vann- og avløpsgebyrene. Et nytt Avløpsdirektiv i tråd med forslaget fra EU-kommisjonen vil være en ny kostnadsbombe for kommunesektoren og alle abonnenter knyttet til avløpssystemet.
Bransjeorganisasjonen Norsk Vann og KS mener «one size fits all-tilnærmingen» bør forlates og erstattes med regelverk som bedre kan tilpasses regionale og lokale behov.