Erlend Larsen (H): Synes ministeren det er rimelig at fremtidige skriftlige eksamener til privatflysertifikatene PPL / LAPL skal foregå på engelsk?
Er det vurdert om krav til engelsk bryter med EØS-regelverket og språkloven?
Begrunnelse
Luftfartstilsynet varslet i juni i år at teorieksamen til PPL / LAPL skal foregå på engelsk allerede fra januar 2024.
Teorieksamener skal foregå kun på engelsk, selv til privatflygersertifikateten PPL / LAPL. Begrunnelsen er bl.a. at kandidaten skal demonstrere god engelskforståelse. Begrunnelsen ser fornuftig ut, men enhver som har gjennomført eksamen med multipel choise vet at oppgavene er ulike med hårfine nyanser. To alternative svar kan fremstå som riktige, men det er kandidatens forståelse av nyanseforskjellene som avgjør om hen krysser av for riktig svar. Da er det ikke lenger et spørsmål om engelskforståelse, men dybdekunnskap i et fremmedspråk.
Det er grunn til å minne om at kandidaten skal demonstrere god engelskforståelse ved den praktiske eksamen. Under oppflygningen er engelsk forståelse et av områdene eksaminator skal vurdere.
LT begrunner også den nye ordningen med "Overgang til engelsk på PPL/LAPL-eksamen vil også gi kandidater som ønsker å fortsette med ytterligere rettigheter og sertifikater, en mer konsekvent vei videre." Det er grunn til å minne om at det skal være mulig å ta PPL / LAPL også for dem som ikke ønsker en yrkeskarriere.
Det er min oppfatning at så strenge krav til engelskkunnskaper vil bli svært ekskluderende for f.eks. voksne folk som ser verdien av å ha flygning som en hobby, men som ikke har så omfattende språklige kunnskaper at de klarer å se nyanseforskjellene i en engelskspråklig multiple choise.
Det er grunn til å stille spørsmålstegn ved om en voksen person som valgte yrkesfaglig utdannelse i ungdommen, hvor språk var et underordnet fag, skal bli ekskludert fra muligheten til å få fly som hobby.
Det er også verdt å merke seg at Luftfartstilsynet ikke har sendt saken på offentlig høring.
Engelsk er et viktig språk innen luftfart, men en må skille mellom profesjonell flygning og hobby. Vi har et språk å ta vare på. Også innenfor luftfart skal vi ta det norske språket på alvor.