Skriftlig spørsmål fra Grete Wold (SV) til kunnskapsministeren

Dokument nr. 15:2317 (2022-2023)
Innlevert: 23.05.2023
Sendt: 23.05.2023
Besvart: 06.06.2023 av kunnskapsminister Tonje Brenna

Grete Wold (SV)

Spørsmål

Grete Wold (SV): Kan statsråden orientere om oppfølgingen og status på vedtaket om utprøving av alternativer til dagens eksamensordning, og har noen kommuner fått tilslag på sin søknad?

Begrunnelse

Mandag 24. Mai opplevde mange elever tekniske problemer med sin skoleeksamen, og elever i Møre og Romsdal opplevde å få sin eksamen annullert. Udir vurderer i dag 23. Mai å annullere flere eksamener. En annullering av eksamen er svært uheldig for de elevene det gjelder. SV mener at dette viser et behov for å tenke nytt rundt eksamen, og at det bør innføre alternative vurderingsformer på videregående og ungdomsskole.
I budsjettforliket mellom AP, SP og SV 2023 ble følgende verbal vedtatt:

“Stortinget ber regjeringen iverksette forsøk og utprøvinger med alternativer til dagens eksamensordning i videregående og ungdomsskole. Forsøkene og utprøvingene følges med bistand og erfaringsinnhenting.”

SV etterlyser en orientering på fremdrift i denne saken.

Tonje Brenna (A)

Svar

Tonje Brenna: Jeg er enig med representanten i at driftsproblemene knyttet til eksamensgjennomføring mandag 22. mai var svært uheldig for elevene det gjelder. Jeg er imidlertid opptatt av utvikling av både eksamen og andre vurderingsformer i skole og opplæring uavhengig av slike hendelser. Regjeringen har store ambisjoner om å videreutvikle kvaliteten i grunnopplæringen. Vurderingsordningene i opplæringssystemet vårt er en viktig del av dette.
Jeg kan derfor forsikre om at vedtaket representanten viser til, blir fulgt opp av regjeringen.
Eksamen er en sentral del av vurderingssystemet, og det er viktig at denne vurderingsformen videreutvikles i takt med både læreplaner og samfunnsutvikling for øvrig. Når det er sagt, er det viktig at når vi endrer eksamen, må vi gjøre det gradvis og kunnskapsbasert. Sluttvurderingssystemet må oppleves forutsigbart og endringer må være godt forankret. I tillegg er det sentralt at vi både sikrer at eksamen måler det den skal og at den ivaretar en mest mulig likeverdig og rettferdig vurdering av elevene. Eksamen og vitnemål fra videregående opplæring skal også ha legitimitet i arbeidslivet, i høyere utdanning og i høyere yrkesfaglig utdanning. Utdanningsdirektoratet er i tråd med dette i gang med en rekke oppdrag, undersøkelser og utprøvinger på eksamens- og vurderingsfeltet. Til sammen vil dette gi oss verdifull kunnskap som vil gi grunnlag for å gjøre endringer.
Jeg vil nevne en av de mest sentrale utviklingsoppgavene som det arbeides med. Det er planlagt å starte en utprøving av en langtidsoppgave våren 2024, og det er allerede lagt ut informasjon om utprøvingen på direktoratets nettsider. En langtidsoppgave kan være et aktuelt supplement eller alternativ til dagens eksamensformer. Utprøvingen vil skje i tre utvalgte fag i videregående, før vurderingsformen eventuelt kan prøves ut i flere fag og på flere trinn. Det er etablert faggrupper som skal utforme konkrete modeller som skal testes, og disse skal være klare i september 2023. Skoler som er interesserte kan melde seg i løpet av høsten 2023, og ingen kommuner er derfor påmeldte per nå. Utprøvingen skal evalueres.
En utprøving må gjennomføres innenfor dagens regelverk, og planen er at langtidsoppgaven vil knyttes til underveisvurderingen for de aktuelle elevene i utprøvingsperioden. Karakterer fra sluttvurderinger kan ha store konsekvenser for elevene, og vi har derfor valgt å starte med en slik utprøving før det eventuelt senere vurderes forsøk med alternative sluttvurderinger.
I tillegg til den planlagte utprøvingen av en langtidsoppgave, jobbes det med nødvendig kunnskapsinnhenting. Utdanningsdirektoratet gjennomførte i fjor en kartlegging av nordisk forskning om eksamen. Ett sentralt funn var at det er forholdsvis lite forskning på eksamen i Norden. Videre gjennomføres det et forskningsprosjekt om fag- og svenneprøven som vurderingsform, der FAFO skal levere sin rapport i 2023. Utdanningsdirektoratet og Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse er også i gang med å utrede mulige endringer i eksamensordningen for praksiskandidater. Regjeringen jobber altså langs flere spor for å videreutvikle dagens eksamensordninger, med utgangspunkt i forskningsbasert kunnskap og sett i sammenheng med helheten i vurderingssystemet i skole og opplæring.