Ola Elvestuen (V): Alle nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslipp fra 2025, og innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy. Når Enova faser ut støtte til biogass og lette elvarebiler fra 31. mai så kuttes ett av virkemidlene for å nå målene over.
Hvilke nye grep vil regjeringen ta for å sørge for at vi når disse målene?
Begrunnelse
Måltallene fra Nasjonal transportplan 2018– 2029 ble videreført i NTP 2022-2033:
– nye personbiler og lette varebiler skal være nullutslippskjøretøy i 2025
– nye bybusser skal være nullutslippskjøretøy eller bruke biogass i 2025
– innen 2030 skal nye tyngre varebiler, 75 prosent av nye langdistansebusser og 50 prosent av nye lastebiler være nullutslippskjøretøy
– innen 2030 skal varedistribusjonen i de største bysentrene være tilnærmet nullutslipp.
I 2019 ble Nullutslippsfondet opprettet som en samling støttetilbud fra Enova som skal kutte utslipp i næringstransporten gjennom utrulling av ulike nullutslippsløsninger. Ordningen ble opprettet som en tilleggsavtale i 2019 med én milliard kroner til raskere markedsintroduksjon og markedsvekst av batteri, hydrogen- og biogassløsninger i næringskjøretøy og -fartøy. Fondet skulle bidra til at vi når klimamålet for transportsektoren innen 2030. I dag har Enova varslet at støtten til elvarebiler og biogasskjøretøy vil falle bort, noe som betyr at et av virkemidlene for å nå målene satt i NTP forsvinner.