Tage Pettersen (H): Vil samferdselsministeren sette i gang et arbeid for å vurdere om Norge skal følge etter Finland og Sverige og åpne opp for at deler av veinettet kan åpnes for lengre vogntog, med lengde på inntil 34,5 meter?
Begrunnelse
Den svenske regjeringen annonserte planene for å åpne for vogntog på inntil 34,5 meter allerede i mai, men måtte sende forslaget på høring til EU-kommisjonen på forsommeren. Der kom det ingen innvendinger, og svenskene går videre med planene. De nye reglene, som trer i kraft fra 31. august 2023, gjør at det blir tillatt med vogntog på inntil 34,5 meters lengde på visse utpekte veier og med makshastighet på 80 km/t.
Tiltaket kan, ifølge Trafikverkets beregninger, minske CO₂-utslippene fra tungbilene med 4-6 prosent.
Det svenske Trafikverket beskriver at ca. 450 mil med veg allerede her en standard som er god nok for vogntog inntil 34,5 meter.
I Finland ruller allerede 34,5 meter lange lastebiler og erfaringene er positive ifølge bransjeorganisasjonen Sveriges Åkeriföretag.
Aktuelle strekninger i Norge kan være E6 fra Svinesund til Rudshøgda og E18 fra Ørje til Kristiansand og E39 fra Kristiansand til Mandalskrysset.
Det er flere fordeler med lengre lastebiler. Man får fraktet samme mengde gods med færre kjøretøy, færre kjøretøy betyr færre kollisjoner, det minsker luftforurensningen og annen negativ miljøpåvirkning. I tillegg er det stor mangel på sjåfører, ikke bare i Norge, men i hele Europa. Ved å øke mengde last man tar med seg på lengre turer kan man kompensere for noe av denne mangelen. Mye gods transporteres på tvers av landegrensene i Norden og i den sammenheng vil det også være fornuftig å ha samme regelverk.