Lan Marie Nguyen Berg (MDG): Hvor store utgifter knyttet til markedsføringskampanjer og sponsoravtaler har Equinor krevd fradrag for i skattemeldingen de siste årene?
Begrunnelse
I dag får oljeselskapene skrive av store utgifter gjennom petroleumsskatteregimet, dersom utgiftene har gått med til virksomhet som anses å fremme petroleumsvirksomheten. Dette inkluderer også omdømmebygging, markedsføring, informasjonsvirksomhet og medlemskap i interesseorganisasjoner, forutsatt at også disse utgiftene anses å fremme petroleumsvirksomheten.
Som det største oljeselskapet på norsk sokkel bruker Equinor kanskje mest penger av alle oljeselskapene på eksterne sponsor- og markedsføringskampanjer. Selskapet er synlig gjennom “Morgendagens helter”-programmer, kultursponsing og betalte annonser i en rekke medier. Sponsoravtaler for idrett og kultur beskrives av Equinor som en del av deres samfunnsoppdrag.
Når man leser beskrivelsen av hva “Morgendagens helter” er, er det vanskelig å skjønne at dette skal fremme petroleumsvirksomheten. Det fremstår merkelig at Equinor skal få skrive av utgifter til denne typen markedsføring og omdømmebygging. Spesielt når vi er inne i en avgjørende periode for å lykkes i kampen mot klimakrisa.
Verden skal gjennom en historisk rask omstilling fra fossilt til fornybart. Tempoet i den omstillingen vil svekkes av grønnvasking av oljeselskaper som sliter med omstillingen. En nylig rapport fra LO og NHO konkluderte med at oljeindustrien risikerer å sakke omstillingen, fordi den tiltrekker seg arbeidskraft som trengs for å lykkes med det grønne skiftet.
At oljeselskapene får skrive av utgifter til markedsføring favoriserer oljeselskapenes mulighet til å drive markedsføring, da de får skrive av langt mer av markedsføringsutgiftene på skatten enn andre næringer, som kun kan skrive av 22 prosent av disse utgiftene.