Abid Raja (V): Hva er statsrådens tanker om mulighetene og utfordringene ved å bruke kunstig intelligens som ChatGPT i undervisningssammenheng?
Begrunnelse
ChatGPT (Conditional Generative Pre-training Transformer) er en form for kunstig intelligens (KI) som kan generere meningsfulle svar på spørsmål, basert på store mengder av tidligere skrevet tekst. Teknologien ble utviklet av OpenAI, og har blitt brukt til å lage chatbots og andre typer av språkassistenter.
I den norske skolen har det vært en økende interesse for å integrere teknologi og digitale verktøy i undervisningen. Dette kan bidra til å gjøre læring mer tilgjengelig og mangfoldig, samt å øke elevenes motivasjon og engasjement. ChatGPT-teknologi kan være et interessant verktøy i denne sammenhengen, da det kan hjelpe elever med å få svar på spørsmål, løse oppgaver og lære mer om ulike emner.
Imidlertid kan det også være utfordringer med å bruke ChatGPT i skolen. Det kan være bekymringer knyttet til sikkerhet og personvern, samt at teknologien kan gjøre det vanskelig å gjennomføre vurdering av elevenes læring og trening på konsentrasjonsarbeid. Det er derfor viktig å vurdere nøye både mulighetene og utfordringene ved å bruke ChatGPT i undervisningssammenheng.