Skriftlig spørsmål fra Ingvild Wetrhus Thorsvik (V) til justis- og beredskapsministeren

Dokument nr. 15:142 (2022-2023)
Innlevert: 17.10.2022
Sendt: 18.10.2022
Besvart: 26.10.2022 av justis- og beredskapsminister Emilie Mehl

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V)

Spørsmål

Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Mener statsråden at oppnevningspraksisen av faste forsvarere og bistandsadvokater omfattes av forvaltningsloven og offentlighetsloven, og hvis ikke vil hun vurdere eventuelle lovendringer for å sikre innsyn og åpenhet i oppnevningsprosessen?

Begrunnelse

Å ha dyktige forsvarere og bistandsadvokater som til enhver tid er tilgjengelige for domstolene er viktig. Ved alle domstoler er det antatt et antall faste forsvarere og bistandsadvokater.
Prinsippet om det frie advokatvalg er grunnleggende i norsk straffeprosess. Dersom den siktede, fornærmede eller etterlatte ikke har et bestemt ønske, vil domstolen oppnevne en av de faste forsvarerne eller bistandsadvokatene. Det er Domstolsadministrasjonen som formelt oppnevner de faste forsvarere og bistandsadvokater, etter at vervene lyses ut på vanlig måte. Vervene oppnevnes på åremål, og er for mange advokater svært viktige for å sikre et inntektsgrunnlag i åremålsperioden.
Etter domstolsloven § 33 b gjelder fvl. og offl. for domstolsadministrasjonens virksomhet. Gjeldende forskrift om faste forsvarere og bistandsadvokater inneholder ingen saksbehandlingsregler for selve antakelsen. Det praktiseres heller ikke klage- og innsynsrett. Juristforbundet opplyser at det blant deres medlemmer «hersker adskillig skepsis og misnøye med måten ordningen praktiseres på i dag».
Domstolsadministrasjonen har opplyst at de vil sette ned en arbeidsgruppe for å gjennomgå systemet for faste oppnevninger.

Emilie Mehl (Sp)

Svar

Emilie Mehl: Lovavdelingen har tidligere vurdert spørsmålet stortingsrepresentant Thorsvik her tar opp. Jeg viser til at Domstoladministrasjonen i juni 2006 rettet en henvendelse til Justis- og politidepartementet med spørsmål om antakelse av faste forsvarere utløser klagerett etter forvaltningsloven. I svarbrev 22. august 2006, la Lovavdelingen til grunn at slike saker er omfattet av unntaket i forvaltningsloven § 4 første ledd bokstav b. Dette innebærer at forvaltningsloven ikke gjelder direkte for slike saker. Offentleglova har et lignende unntak i § 2 fjerde ledd. Lovavdelingens standpunkt støttes i en uttalelse fra Sivilombudet i 2008. I brevet viste Lovavdelingen også til at selv om forvaltningsloven ikke kommer direkte til anvendelse, kan forvaltningsloven gi uttrykk for grunnleggende krav til forvaltningens saksbehandling som forvaltningsorganet likevel bør følge, med mindre strengere regler i særlovgivningen får anvendelse.
Domstoladministrasjonen har nylig informert om at de ønsker å nedsette en arbeidsgruppe for å gjennomgå systemet for oppnevnelse av faste forsvarere og bistandsadvokater. Jeg er positiv til initiativet fra Domstoladministrasjonen og det er naturlig at spørsmålet om behov for lov- eller forskriftsendringer vurderes i lys av arbeidsgruppens rapport.