Ingvild Wetrhus Thorsvik (V): Mener statsråden at oppnevningspraksisen av faste forsvarere og bistandsadvokater omfattes av forvaltningsloven og offentlighetsloven, og hvis ikke vil hun vurdere eventuelle lovendringer for å sikre innsyn og åpenhet i oppnevningsprosessen?
Begrunnelse
Å ha dyktige forsvarere og bistandsadvokater som til enhver tid er tilgjengelige for domstolene er viktig. Ved alle domstoler er det antatt et antall faste forsvarere og bistandsadvokater.
Prinsippet om det frie advokatvalg er grunnleggende i norsk straffeprosess. Dersom den siktede, fornærmede eller etterlatte ikke har et bestemt ønske, vil domstolen oppnevne en av de faste forsvarerne eller bistandsadvokatene. Det er Domstolsadministrasjonen som formelt oppnevner de faste forsvarere og bistandsadvokater, etter at vervene lyses ut på vanlig måte. Vervene oppnevnes på åremål, og er for mange advokater svært viktige for å sikre et inntektsgrunnlag i åremålsperioden.
Etter domstolsloven § 33 b gjelder fvl. og offl. for domstolsadministrasjonens virksomhet. Gjeldende forskrift om faste forsvarere og bistandsadvokater inneholder ingen saksbehandlingsregler for selve antakelsen. Det praktiseres heller ikke klage- og innsynsrett. Juristforbundet opplyser at det blant deres medlemmer «hersker adskillig skepsis og misnøye med måten ordningen praktiseres på i dag».
Domstolsadministrasjonen har opplyst at de vil sette ned en arbeidsgruppe for å gjennomgå systemet for faste oppnevninger.