Skriftlig spørsmål fra Silje Hjemdal (FrP) til landbruks- og matministeren

Dokument nr. 15:2590 (2021-2022)
Innlevert: 07.08.2022
Sendt: 08.08.2022
Besvart: 16.08.2022 av landbruks- og matminister Sandra Borch

Silje Hjemdal (FrP)

Spørsmål

Silje Hjemdal (FrP): Kan ministeren redegjøre for status for inn på tunet satsingen og evt. bekrefte at dette tilbudet skal styrkes og ikke svekkes?

Begrunnelse

Inn på Tunet er en fantastisk ordning som gir mange mennesker et positivt bidrag i hverdagen.
På regjeringens nettsider skrives bl.a. følgende:

«Det er til saman 400 godkjende Inn på tunet-garder fordelt på heile landet, som tilbyr tenester knytta opp til garden, livet og arbeidet der.
Deltakarane får tilbod om meiningsfulle, praktiske oppgåver, fysisk aktivitet, stimulerande sanseopplevingar i natur, kontakt med dyr, ekte arbeidsoppgåver, årstidssyklusar, måltid og fellesskap.
Inn på tunet-tilbodet kan tilpassast alle nivå og aldre, og blir tilbode hovedsaklig innan sektorane oppvekst- og opplæring, arbeid og arbeidstrening, og helse og omsorg (f.eks. til personar med funksjonshemming, psykiske helseproblem, rusproblem eller demente personar med behov for dagaktivitetstilbod osv.) «Jeg har selv møtt mange av driverne og ikke minst sett hva dette betyr f.eks. for dem som får tilbud om «grønn omsorg».

Imidlertid har jeg mottatt flere henvendelser fra mennesker som er redd for at slike tilbud skal avvikles og forsvinne.
Et eksempel er fra min egen hjemby Bergen. Der et tilbud for ensomme er avviklet etter 5 måneder.
https://www.ba.no/tilbud-for-ensomme-legges-ned-etter-fem-maneder-jeg-er-helt-knust/s/5-8-1955259
https://www.regjeringen.no/no/tema/mat-fiske-og-landbruk/jordbruk/innsikt/inn-pa-tunet--gron-omsorg/inn-pa-tunet--gronn-omsorg/id2405677/

Sandra Borch (Sp)

Svar

Sandra Borch: Målet med Inn på tunet er å bidra positivt til helse, utvikling og trivsel for den enkelte bruker. Erfaringer viser at landbruket kan være en svært god arena for å løse samfunnsutfordringer vi står ovenfor på områder som skole og pedagogikk, demens, arbeidstrening, rus og rus-omsorg. Inn på tunet er et viktig tilbud som jeg ønsker at enda flere skal få glede av. Da er det også viktig at kvaliteten på tjenestene skal være på topp, og at vi utvikler og forbedrer dem hele tiden.
Det offentlige har gjennom mange år stimulert til utvikling av tjenestetilbudene. Det er ut-arbeidet og bevilget midler til utvikling og gjennomføring av nasjonale strategier, handlingsplaner og nasjonalt veiledningsmateriell. Det er etablert en egen godkjenningsordning for gården som arena for Inn på tunet-tilbud og det er gitt støtte til bedriftsutvikling og satsingene Inn på tunet-løftet 1 og 2. Fylkesmennene har i oppdrag å synliggjøre IPT som aktuelle tjenestetilbud og har bidratt med midler til utviklingsprosjekter og kompetansetilbud for tilbydere og kjøpere.
IPT-tilbyderne mottar ikke driftstilskudd til IPT-drift over jordbruksavtalen, men kan søke om bedriftsrettede tilskudd fra Innovasjon Norge til investeringer, bedriftsutvikling og etablering av bedriftsnettverk. De fleste er enkeltmannsforetak, men det finnes også noen aksjeselskaper. Mange av IPT-tilbyderne driver ordinær landbruksdrift i tillegg, og mottar tilskudd over jordbruksavtalen til dette på vanlig måte. Stiftelsen Norsk Mat får midler til å drifte og videreutvikle godkjenningsordningen for IPT-tilbydere.
Den siste satsing på området er Inn på tunet-løftet 2. I jordbruksoppgjøret i 2019 det ble satt av totalt 12 mill. kroner for de tre årene 2020-2022 til gjennomføringen av et slikt løft. Fire pilotprosjekter er etablert: I Nordland er det igangsatt et pilotprosjekt innenfor tjenesteområdet skole og pedagogiske tilbud for grunnskole, Møre og Romsdal har et prosjekt innenfor tjenesteområdet skole og pedagogiske tilbud for videregående skole, Oslo og Viken har etablert et prosjekt innenfor demensomsorg og i Vestland arbeides det med et prosjekt innen tjenesteområde psykiatri, rus og arbeidstrening.
Det er velkjent at mange IPT-bedrifter har kortvarige avtaler med kjøperne, og ofte savner mer forutsigbarhet og langsiktighet i avtalene. Mange kommuner inngår avtaler som følger budsjettåret, og tilbud legges som oftest ut på anbud. Det er viktig med gode avtaler mellom kjøper og tilbyder som regulerer forhold rundt oppsigelsestid og påkommende hendelser som mangel på brukere, sykdom, eierskifte m.m. Gjennom pilotene i Inn på tunet-løftet 2, skal man kartlegge hvilke utfordringer kommuner, fylkeskommuner og NAV møter på når de skal kjøpe Inn på tunet-tjenester. Det skal også gjøres en vurdering av kostnader og kvalitet ved bruk av Inn på tunet-tjenester, sammenlignet med tilsvarende andre tilbud. Når prosjektene er ferdigstilt, noe som etter planen skal skje ved utgangen av 2022, skal det utarbeides veiledningsmateriell for kjøp av IPT-tjenester i tråd med regelverk for offentlige anskaffelser/innkjøp, basert på erfaringer og ny kunnskap fra pilotene. Dette skal også omfatte elementer som økonomi og faglig kvalitet. Videre skal erfaringer og suksesshistorier fra kjøpere i pilotene deles på ulike arenaer.
Jeg har store forventninger til at IPT-løftet vil bidra til å effektivisere kjøpsprosessen og øke bruken av IPT-tjenester framover.