Skriftlig spørsmål fra Guri Melby (V) til fiskeri- og havministeren

Dokument nr. 15:2480 (2021-2022)
Innlevert: 27.06.2022
Sendt: 28.06.2022
Besvart: 05.07.2022 av fiskeri- og havminister Bjørnar Skjæran

Guri Melby (V)

Spørsmål

Guri Melby (V): På spørsmål fra E24 om hvorfor russiske trålere fortsatt får lande fisk i Norge svarer statsråden at «Vi står sammen med våre naboland og EU om de strengeste sanksjonene mot et enkeltland (…).» I direkte kontrast med denne uttalelsen har regjeringen innført et særnorsk generelt unntak for alle russiske fiskefartøy fra det norske havneforbudet mot russiske fartøy.
Hvilke av våre naboland eller land i EU refererer statsråden til, som i likhet med Norge har innført et generelt unntak for russiske fiskefartøy i sine havneforbud?

Begrunnelse

Siden 24. februar i år har russiske båter levert fisk i Norge for 1 milliard kroner, viser ferske tall fra Norges Råfisklag. EU har innført et havneforbud mot russiske fartøy. Dette havneforbudet omfatter også fiskefartøy, så lenge de er over 500 BT og sertifisert under SOLAS, MARPOL eller Load Lines (LL)- konvensjonene. Fartøy på under 500 BT er unntatt EU-forbudet. Det norske havneforbudet inneholder på sin side et generelt unntak for alle russiske havnefartøy, uansett om de er under eller over 500 BT. Storbritannia har også innført et havneforbud mot russiske fartøy, uten et generelt unntak for fiskefartøy. Norge har med andre ord innført en uthulet versjon av EUs havneforbud som ikke stopper landing av fisk fra russiske supertrålere i norske havner.

Bjørnar Skjæran (A)

Svar

Bjørnar Skjæran: Norge slutter opp om sanksjonene som rammer det russiske regimet. Samtidig er vi forpliktet til å samarbeide om forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet.
EUs forordning gir havneforbudet anvendelse for «skip som omfattes av relevante internasjonale konvensjoner». EUs medlemsstater må forholde seg til EUs forordning og den til enhver tid gjeldende fortolkningen av denne. Medlemsstatene gjennomfører ikke forordningen i nasjonal rett, den får direkte virkning. Det er dermed ikke en aktuell problemstilling for EU-land å innta et generelt unntak for fiskefartøy. Jeg kjenner heller ikke til at andre land har innført et slikt unntak.
Den norske forskriften inneholder en straffesanksjonert forpliktelse. Etter norsk rett må denne være tilstrekkelig presis for å tilfredsstille krav til klarhet, forutsigbarhet og brukervennlighet. For Norge er det også viktig å ha et generelt unntak for fiskefartøy nedfelt i regelverket, nettopp fordi vi har ansvaret for fiskeriforvaltningen i nordområdene. Som kyststater er Norge og Russland etter Havrettskonvensjonen pålagt å samarbeide om forvaltningen av bestander som vandrer mellom de økonomiske sonene. Fiskerisamarbeidet med Russland sikrer den langsiktige, bærekraftige forvaltningen av fiskebestandene i Barentshavet. Ved gjennomføringen av havneforbudet i norsk rett ble det på denne bakgrunn gitt et generelt unntak for fiskefartøy.
Barentshavet er et av verdens mest produktive havområder, og vi er helt avhengige av en havforvaltning i nordområdene som er både langsiktig og bærekraftig slik at vi tar vare på verdens største torskebestand og de andre viktige artene i Barentshavet. Den norske regjeringen har derfor hele tiden vært tydelige på at vi vil hegne om fiskerisamarbeidet i nord.