Seher Aydar (R): I arbeidet med nytt regjeringskvartal er planen å legge om Ring 1-tunnelen (Hammersborgtunnelen) under området. Pr. meter blir dette et av landets dyreste veiprosjekter noen sinne.
Vil regjeringen utrede muligheten for å droppe denne delen av regjeringskvartal-prosjektet, altså ikke ha en gjennomgående ring 1 i Oslo sentrum?
Begrunnelse
Kostnadene for nytt regjeringskvartal er økt kraftig. Omlegging av Ring 1-tunnelen er tidligere anslått til 2,1 mrd. VG omtalte det i november 2020 som «trolig Norges dyreste vei»: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/41O0Oe/dette-blir-trolig-norges-dyreste-vei
Ring 1 fikk dagens form så sent som i 1989-90. Blant annet fordi staten betalte for Hammersborgtunnelen da R5 ble bygget, ble ansvaret for Ring 1 lagt til SVV, til tross for at det er lokal hovedfartsåre i Oslo sentrum. Til sammenlikning er Ring 2 kommunal.
I utredningen av ulike løsninger ble muligheten for å droppe å ha en tunnel der, aldri utredet som et alternativ. Begrunnelsen var blant annet at SVV mente det var for lite såkalt restkapasitet i veinettet. Det ble også pekt på at Ring 1 er omkjøringsvei for E18 Operatunnelen når denne er stengt, uten at det ble vurdert om kapasiteten i Ring 2 og Ring 3 reelt sett er stor nok til å løse behovet. Det er heller aldri gjort en vurdering av samfunnsøkonomisk nytte ved prosjektet.
Oslo har et vedtatt mål om 30 prosent trafikkreduksjon. I prosessen med ny Ring 1-løsning er det ikke vurdert hvordan behovet for tunnel ser ut i lys av dette. Ikke bare om redusert trafikkmengde gjør den overflødig, men også fordi mindre tilgjengelig veikapasitet i seg selv bidrar til å redusere trafikkmengden. I sin høringsuttalelse til nytt regjeringskvartal påpekte Oslo: Kommunen savner en drøfting av Ring 1 sin fremtidige rolle. Det er ikke gitt at Ring 1 sin rolle skal videreføres etter 2025/2030.
Kommunalministerens partikollega Marit Arnstad uttalte seg svært negativt til prosjektet i nevnte VG-artikkel. I beste fall kan det spare staten for et milliardbeløp å droppe tunnelen, som da heller kan brukes på andre og mer nødvendige vei- og kollektivprosjekter. I Oslo er både Fornebubanen, ny Majorstua T-banestasjon og innkjøp av nye T-bane-vognsett underfinansiert, mens en finansieringsplan for ny sentrumstunnel foreløpig ikke er på plass. Flere store veiprosjekter mangler finansiering, blant annet Fossumdiagonal og Furusetlokk. Etter hvert vil T-baneforlengelse til Ahus/Lørenskog også kreve milliardinvesteringer.