Tage Pettersen (H): Hvilken dialog har vært og hvilke føringer har Næringsdepartementet gitt Telenor vedrørende salget av Telenor Myanmar (OECDs kontaktpunkt i Norge behandler nå klagen fra 474 sivilrettslige organisasjoner), og har Næringsdepartementet bedt Telenor avvente formalisering av salget til kontaktpunktets avgjørelse foreligger?
Begrunnelse
Denne uken er det ett år siden Myanmars lovlige, folkevalgte og legitime regjering ble utsatt for kupp av voldelige ekstremister i Myanmar. Siden den gang er over 1000 demokratiforkjempere blitt drept, over 8000 fengslet og mange drevet på flukt. Den legitime regjeringen i Myanmar opererer nå fra eksil. Midt oppe i denne situasjonen skal Telenor ASA selge Telenor Myanmar. Siden Telenor Group ASA fikk lisens i 2014 har Telenor Myanmar fått 18 millioner mobil abonnenter. Eksilregjeringen sier bastant nei til dette salget.
Reuters skriver nå i slutten av januar at Libanons M1 Group vil samarbeide med et selskap i Myanmar for å overta Telenors virksomhet i det sørøstasiatiske landet. Det skjer etter at militærjuntaen har uttrykket et ønske om en lokal kjøper.
Dagens Næringsliv har fulgt situasjonen og skriver at.
«lagdommer og ekspert i menneskerettigheter Hanne Sophie Greve minner om at Norge skal beskytte menneskerettigheter i FNs sikkerhetsråd, samtidig som delvis statseide Telenor forhandler med en militærjunta. M1 Group er ikke kjent for å respektere menneskerettigheter, sier Greve og peker på at personopplysninger via telenettet trolig kommer til å overlates til juntaen.»
Salget har medført omfattende kritikk og fått 474 sivilrettslige organisasjoner i Myanmar til å klage Telenor inn for OECD for brudd på OECDs etiske retningslinjer for multinasjonale selskap.
Alle som arbeider for demokrati og frihet i Myanmar er redde for at salget skal gå igjennom. Det kan raskt bli historiens største angiveri. Teledata er sensitive data og havner disse i de voldelige ekstremistenes hender så vil dataene bli benyttet til å nøste opp demokratiforkjempernes nettverk og kunne lede til arrestasjoner og henrettelser.
Telenor har gode nettsider som beskriver både menneskerettigheter og den konkrete situasjonen i Myanmar. Det kan se ut som om disse ikke er oppdatert siden høsten 2021.
Vi må kunne være sikre på at regjeringens forventning til alle norske selskap er at de opptrer ansvarlig, og bygger virksomheten på FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter.