Helge Orten (H): I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan 2022-2033 var det et bredt flertall bak oppstart av Rv 15 Strynefjellet i første seksårsperiode.
Vil statsråden ta initiativ overfor Statens vegvesen for å sikre oppstart av prosjektet?
Begrunnelse
I Stortingets behandling av Nasjonal transportplan stod det et bredt tverrpolitisk flertall bak å prioritere oppstart av rv. 15 Strynefjellet i første seksårsperiode. Daværende regjeringspartier, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti la inn 500 mill. kroner ekstra i første periode. I tillegg hadde både Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Fremskrittspartiet dette prosjektet inne med midler i første periode i sine alternativer. Et bredt flertall omtalte altså prosjektet i sine merknader og var enige om å legge inn ekstra midler slik at prosjektet skulle sikres oppstart i første seksårsperiode, jf. Innst. 653 (2020-2021).
Rv. 15 Strynefjellet har stor betydning for godstransporten fra Nord-Vestlandet. Det er særlig tunnelene på strekningen som ikke har tilfredsstillende standard, og som gjennomgående ikke er dimensjonert for at tyngre kjøretøy kan møtes på en effektiv måte. Det fører også til betydelige skader på kjøretøyene. Det er gjennomført en konseptvalgutredning, som har vært underlagt ekstern kvalitetssikring (KS1), og det er fattet beslutning om hvilket konsept det skal planlegges videre ut fra.