Helge Orten (H): I en artikkel i Romsdal Budstikke 19. januar i år fremkommer det at oppgaven med å overføre dokumenter og planer fra Statens vegvesen til Nye Veier AS for strekningen E136 Dombås-Vestnes ble stoppet i november 2021.
Kan samferdselsministeren opplyse om hvorfor dette ble stoppet, og hvilke vurderinger som ligger bak?
Begrunnelse
I en artikkel i Romsdals Budstikke 19. januar i år uttaler prosjektleder i Statens vegvesen, Rolf Arne Hamre, følgende: "Oppgaven med å overføre dokumenter og planer til Nye Veier ble stoppet i november i fjor. Grunnen var at det ikke var avklart hvem som skal ha ansvaret for å drifte E136, vedlikeholde vegen og forvalte den. Skal Nye Veier bygge ut delstrekningene, men ikke ha ansvaret for drift og vedlikehold hele vegstrekningen fra Vestnes til Innland grense? Statens vegvesen har etterlyst avklaringer, uten at de har kommet."
Det ble inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Nye Veier AS om overføring av de strekningene Nye Veier AS har fått oppdrag å bygge allerede i september 2021. Dersom Nye Veier hadde fått overført nødvendig dokumentasjon tidligere, kunne fremdriften på strekningen E136 Dombås-Vestnes vært bedre og delstrekninger kunne vært aktuell for prioritering og utlysning i den runden som Nye Veier nå er i gang med. Diskusjoner om ansvaret for drift, vedlikehold og forvaltning er vel heller ikke til hinder for at nødvendig dokumentasjon kunne vært sendt over tidligere.
Jeg har merket meg at fremtredende representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet var uenig i at E136 Dombås-Vestnes skulle overføres til Nye Veier AS. Dersom det er gjort nye vurderinger i samferdselsdepartementet av om strekningen burde overføres til Nye Veier AS, og heller tilbakeføres til Statens vegvesen, og det er grunnlaget for at prosessen med overføring av dokumenter og planer stoppet opp, er det fint om samferdselsministeren kan bekrefte eller avkrefte det.