Skriftlig spørsmål fra Helge Orten (H) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:961 (2021-2022)
Innlevert: 19.01.2022
Sendt: 20.01.2022
Besvart: 28.01.2022 av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård

Helge Orten (H)

Spørsmål

Helge Orten (H): I en artikkel i Romsdal Budstikke 19. januar i år fremkommer det at oppgaven med å overføre dokumenter og planer fra Statens vegvesen til Nye Veier AS for strekningen E136 Dombås-Vestnes ble stoppet i november 2021.
Kan samferdselsministeren opplyse om hvorfor dette ble stoppet, og hvilke vurderinger som ligger bak?

Begrunnelse

I en artikkel i Romsdals Budstikke 19. januar i år uttaler prosjektleder i Statens vegvesen, Rolf Arne Hamre, følgende: "Oppgaven med å overføre dokumenter og planer til Nye Veier ble stoppet i november i fjor. Grunnen var at det ikke var avklart hvem som skal ha ansvaret for å drifte E136, vedlikeholde vegen og forvalte den. Skal Nye Veier bygge ut delstrekningene, men ikke ha ansvaret for drift og vedlikehold hele vegstrekningen fra Vestnes til Innland grense? Statens vegvesen har etterlyst avklaringer, uten at de har kommet."
Det ble inngått en avtale mellom Statens vegvesen og Nye Veier AS om overføring av de strekningene Nye Veier AS har fått oppdrag å bygge allerede i september 2021. Dersom Nye Veier hadde fått overført nødvendig dokumentasjon tidligere, kunne fremdriften på strekningen E136 Dombås-Vestnes vært bedre og delstrekninger kunne vært aktuell for prioritering og utlysning i den runden som Nye Veier nå er i gang med. Diskusjoner om ansvaret for drift, vedlikehold og forvaltning er vel heller ikke til hinder for at nødvendig dokumentasjon kunne vært sendt over tidligere.
Jeg har merket meg at fremtredende representanter fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet var uenig i at E136 Dombås-Vestnes skulle overføres til Nye Veier AS. Dersom det er gjort nye vurderinger i samferdselsdepartementet av om strekningen burde overføres til Nye Veier AS, og heller tilbakeføres til Statens vegvesen, og det er grunnlaget for at prosessen med overføring av dokumenter og planer stoppet opp, er det fint om samferdselsministeren kan bekrefte eller avkrefte det.

Jon-Ivar Nygård (A)

Svar

Jon-Ivar Nygård: Utbyggingsansvaret for strekningen E136 Dombås – Vestnes ble av regjeringen Solberg foreslått overført fra Statens vegvesen til Nye veier AS i forbindelse med Stortingsmelding nr. 20 (2020-2021)/NTP fremlagt mars 2021 og behandlet i Stortinget juni 2021.
Samferdselsdepartementet inngikk avtale med Nye Veier AS 21. september om utvidelse av selskapets portefølje med de aktuelle strekningene i Nasjonal transportplan 2022-2033. I denne avtalen legges det til grunn at det skal gjennomføres en formell overtakelse av strekningene, blant annet E136 Dombås – Vestnes, fra Statens vegvesen til Nye Veier.
Strekningen E136 Dombås – Vestnes har store utfordringer med smal og svingete vei, randbebyggelse, skredfare og trafikksikkerhetsmessige utfordringer. Det er utarbeidet og vedtatt reguleringsplan for strekningen Stuguflåten – Raudstøl, ca. 5 km, våren 2018. Denne strekningen er klar for å kunne starte grunnerverv og utarbeidelse av konkurransegrunnlag.
For strekningen Flatmark – Monge – Marstein har Statens vegvesen utarbeidet planforslag som ble oversendt Rauma kommune for politisk behandling 30. juni 2021. Planforslaget har ikke blitt behandlet og planvedtak foreligger ikke. For Veblungsnes ble planarbeidet startet og ulike alternativ er utredet, men planarbeidet stoppet da det ble bestemt at Nye Veier AS skulle overta strekningen. Ut over dette foreligger det ingen planer for utbygging på strekningen Dombås – Vestnes.
I oktober 2021 ble det opprettet kontakt mellom Nye Veier og Statens vegvesen på de enkelte strekningene og arbeidet med å overføre dokumentasjon startet på flere strekninger. I første omgang ble det etterspurt digital veimodell og kostnadsoverslag for Stuguflåten – Raudstøl og Flatmark – Monge – Marstein, slik at Nye Veier AS kunne gjennomføre verdianalyser av disse prosjektene. Nye Veier har i tillegg hatt flere møter og befaringer med lokale myndigheter. Nye Veier ble etter hvert gitt beskjed om at videre oppfølging og dialog skulle skje med Vegdirektoratet. Det ble også bedt om en prioritert liste over prosjekter for tilgang til informasjon.
Overføringen av informasjon om alle nye strekninger ble i november midlertidig stanset av Statens vegvesen på grunn av at det ikke forelå avtale mellom Nye Veier AS om hva som skulle overføres og hvilke ytelser Statens vegvesen skulle bidra med i den forbindelse til Nye Veier AS. Det ble videre vurdert at det er behov for å revurdere overbygningsavtalen mellom Statens vegvesen og Nye Veier AS som blant annet omtaler ansvarsforhold knyttet til forvaltning, drift og vedlikehold.
I dialog mellom Nye Veier AS og Statens vegvesen i november/desember, ble det avklart hvilke strekninger Nye Veier AS prioriterer høyest for overføring av informasjon, og arbeidet med overføring er på grunnlag av dette gjenopptatt. Den 17. januar fikk Nye Veier beskjed om at selskapet kunne ta direkte kontakt med lederne for de ulike utbyggingsområdene og arbeidet med formell overtakelse på de enkelte strekningene kunne fortsette. Det er avtalt nytt møte med Nye Veier AS for overføring av dokumentasjon om E136 denne uke.
Statens vegvesen og Nye Veier vil parallelt med at overføringen av informasjon gjennomføres, jobbe videre med oppdatering av overbygningsavtalen mellom partene.
Med unntak av digitale veimodeller og kostnadsoverslag ligger dokumentene som ble etterspurt i oktober 2021 fullt ut tilgjengelig på Statens vegvesen sine nettsider.
Samferdselsdepartementet er kjent med at Nye Veier AS og Statens vegvesen har god erfaring med overtakelse av strekninger i forbindelse med selskapets oppstartsportefølje, og legger til grunn at Statens vegvesen og Nye Veier vil jobbe godt sammen også for overtakelse av de nye strekningene til selskapet.