Morten Stordalen (FrP): Regjeringen ønsker omlegging til elektriske busser og lastebiler i Norge.
Kan statsråden redegjøre for hvor stort kraftbehov en slik kjøretøypark med eletkriske busser og lastebiler vil kreve nasjonalt årlig, når hele kjøretøyparken er byttet ut, og kan statsråden avklare hvor store kostnader det vil medføre å erstatte hele kjøretøyparken av busser og lastebiler med mer kostbare elektriske busser og lastebiler?
Begrunnelse
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård sa i desember følgende:
Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Paris-avtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. Det er nå mulig å gå over til nullutslippskjøretøy i stadig flere deler av transportsektoren, og det offentlige skal ligge foran i dette skiftet. Regjeringen innfører nå krav til nullutslipp i offentlige anskaffelser av personbiler fra 2022, lette varebiler fra 2023 og bybusser fra 2025. Ny forskrift om energi- og miljøkrav trer i kraft fra nyttår.