Frank Edvard Sve (FrP): Kan statsråden gjere greie for og dokumentere kva meterpris som er nytta i ferjefri E-39 prosjektet Møreaksen på både undersjøisk tunell, andre tuneller og bruer, og samtidig gjere greie for kva meterpris som er brukt i rapporten frå Statens vegvesen/Norconsult i tilleggsutgreiinga for fjordkryssingsalternativet Romsdalsaksen, også gjeldende erfaringstall for flytebruer?
Begrunnelse
I ein rapport frå Statens vegvesen/Norconsult ang tilleggsutgreiing av Romsdalsaksen i Møre og Romsdal kontra Møreaksen, ser det ut til at det blir operert med ulik meterpris for bygging av tuneller og bruer i dei to alternativa Møreaksen og Romsdalsasken for kryssing av Romsdalsfjorden.
Kostnadene som presenteres er fortsatt veldig favorisert Møreaksen, der f.eks. meterpris for tunneler er 69-84 % høyere for Romsdalsaksen. Samme med bruer der flytebruene er priset opptil 18 % høyere enn verdens neste lengste hengebru. Ser ut til at manipuleringen avslørt av Tidens Krav
fortsatt henger med i Statens Vegvesen. Med meterpriser som er brukt for Romsdalsaksen i denne «utredningen», ville K2 Møreaksen koste opp til 43 mrd. kroner. SVV mener den vil koste 30 mrd. kroner i denne rapporten.
Horgen Consulting - erfaren oppdragsansvarlig for KS2 for flere store samferdselsprosjekter, påpekte i 2019 at kostnadene som SVV Midt presenterer for Tautratunnelene var veldig lave. Dette innrømmes langt på veg i rapporten fra Norconsult, og er en av grunnene til at anslagene nå er hele 7 mrd. kroner høyere enn det SVV påstår Møreaksen vil koste.
“Tilleggsutredningen“ til SVV/Norconsult legger igjen like mange spørsmål som svar, og viser at etaten ikke evner å se de store sammenhengene. Uhildede utredninger er nødvendig for å skape fred i M&R. Bruk av ulike meterpriser i prosjekt som skal samanliknast seriøst, bidrar ikkje til noko som helst ro i Møre og Romsdal ang Møreaksen som eit stort fleirtal av folket heller ikkje ynskjer.