Arild Grande (A): Synes statsråden at lærlingeforskriften fungerer etter hensikten når bedrifter som ikke er godkjente lærebedrifter kan vinne anbud fordi krav om lærlinger ikke anses som et kvalifikasjonskrav, og mener statsråden det er behov for presiseringer i forskriften som hindrer at helseforetakene kan dele opp vedlikeholdskontrakter i mindre anbud for å komme under terskelverdiene, og dermed unngå lærlingekravet?
Begrunnelse
Gjennom mediesaker denne våren er vi blitt kjent med at Universitetssykehuset i Nord-Norge (UNN) og Sykehusinnkjøp HF, i forbindelse med anbudsutlysning av vedlikeholdskontrakter på UNN, over en årrekke har benyttet seg av en bedrift som verken er godkjent lærebedrift eller har lærlinger, og som benytter underleverandører uten lærlinger for å utføre arbeidet, til tross for gjeldende forskrift om plikt til å stille krav om bruk av lærlinger i offentlige kontrakter.
Da anbudet nylig ble lyst ut på nytt leverte en lokal bedrift som faktisk har lærlinger og er godkjent lærebedrift et anbud, men fortsatt ble bedriften uten lærlinger foretrukket av Sykehusinnkjøp HF. Når så bedriften med lærlinger stiller spørsmål om hvordan dette kan ha seg får de til svar at lærlingekravet er et «kontraktskrav» og ikke et «kvalifikasjonskrav», og dermed trenger man ikke å ha lærlinger for å vinne anbudet, man trenger kun lærlinger når kontrakten skal utføres.
Etter dette valgte Sykehusinnkjøp å stoppe hele anbudsprosessen på grunn av «rettslige uklarheter» rundt hvorvidt lærlingkravet skulle anses som et kvalifikasjonskrav eller kontraktskrav, for deretter å lyse ut anbudet på nytt uten krav til lærlinger overhodet. Forklaringen fra Sykehuskjøp på at det ikke ligger inne krav om lærlinger i den siste utlysningen er at ettersom dette er en vedlikeholdskontrakt bestående av mange små oppdrag så er kontraktssummene for hvert enkelt oppdrag under de terskelverdiene som gjør at lærlingeforskriften kommer til anvendelse. Dette til tross for at den samlede verdien av kontrakten, anslått til 5,5 millioner NOK årlig, langt overstiger de terskelverdier nevnt i forskriften.
I ettertid har KOFA behandlet saken, og har i sin avgjørelse kommet til at det var riktig å tolke kravene i forskriften som et såkalt kontraktskrav, slik Sykehusinnkjøp gjorde i den første utlysningen. Dermed ser det ut til å være avklart at bedrifter som ikke en gang er godkjente lærebedrifter kan vinne anbud langt over terskelverdiene i forskriften. Dette vil kunne føre til at man havner i en situasjon hvor en bedrift først vinner et anbud, og deretter kanskje ikke er i stand til å oppfylle kontrakten fordi de ikke har fått på plass lærlinger eller har blitt godkjent lærlingbedrift.