Skriftlig spørsmål fra Anniken Huitfeldt (A) til samferdselsministeren

Dokument nr. 15:1620 (2020-2021)
Innlevert: 12.03.2021
Sendt: 12.03.2021
Besvart: 19.03.2021 av samferdselsminister Knut Arild Hareide

Anniken Huitfeldt (A)

Spørsmål

Anniken Huitfeldt (A): Selskapet Norske tog er heleid av staten ved Samferdselsdepartementet. Norske tog vurderer nå det spanske transportselskapet CAF som leverandør. CAF har siden 2019 drevet trikkelinjer i de folkerettsstridige israelske bosettingene på Vestbredden. Norske selskaper er forpliktet til å gjøre aktsomhetsvurderinger av hvorvidt leverandører er involvert i folkeretts- og menneskerettsbrudd.
Vil statsråden bidra til at Norske tog offentliggjør sine aktsomhetsvurderinger i denne saken?

Knut Arild Hareide (KrF)

Svar

Knut Arild Hareide: Norske tog AS (Norske tog) er underlagt lov om offentlige anskaffelser og må følge dette regelverket. Norske tog har orientert departementet om at selskapet har foretatt en grundig bakgrunnssjekk av selskapene som ønsket å prekvalifisere seg til konkurransen om lokaltogsanskaffelsen. Norske tog har brukt en ekstern rådgiver til å gjennomføre en strukturert integrity due dilligence (IDD), hvor også elementer knyttet til menneskerettigheter og integritet inngår. IDD-rapporten anses som et internt dokument og vil ikke bli frigitt på nåværende tidspunkt av konkurransen. Det ble i prosessen avdekket at CAFs involvering i Israel utgjorde en negativ eksponering. Forholdet medførte ikke avvisning av CAF som tilbyder, blant annet fordi det ikke foreligger rettskraftig domfellelse, jf. forskrift for offentlige anskaffelser. Norske tog opplyser at det før inngåelse av kontrakt vil bli utført en ny IDD/kontroll av innstilte leverandører. Kontraktsinngåelse er planlagt å skje i september 2021.
Det følger av regjeringens eierskapspolitikk, jf. Meld. St. 8 (2019-2020) Statens direkte eierskap i selskaper – Bærekraftig verdiskaping, at staten forventer at selskapene i statens eierportefølje er ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Å være ledende i sitt arbeid med ansvarlig virksomhet innebærer blant annet at selskapene identifiserer og håndterer vesentlige risikoområder, også innenfor leverandørkjeden, for de som påvirkes av virksomheten. Staten forventer at selskapene gjennomfører aktsomhetsvurderinger i tråd med anerkjente metoder, slik Norske tog har gjort. Videre forventer staten at selskapene er åpen om vesentlige områder, mål og tiltak innenfor sitt arbeid med ansvarlig virksomhet. Åpenhet rundt aktsomhetvurderinger må imidlertid vurderes opp mot konkurransemessige hensyn på ulike tidspunkter i anskaffelsesprosessen, slik det er redegjort for ovenfor.
Jeg viser for øvrig til mitt svar på spørsmål nr. 896 fra stortingsrepresentant Arne Nævra.